بسیاری از مادران احساس ناخوشایند ناشی از به اصطلاح «تهوع صبحگاهی» را در ماه‌های اول بارداری‌شان به یاد دارند، عارضه‌ای که برخلاف نامش در هرزمانی از روز ممکن است رخ دهد.

si

به گزارش همشهری آنلاین تهوع صبحگاهی (morning sickness) یک عارضه شایع بارداری در زنان است و معمولاً در سه‌ماهه اول آن رخ می‌دهد. حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد زنان باردار میزان‌هایی از این عارضه را تجربه می‌کنند و در شماری از آن‌ها استفراغ هم رخ دهد. همچنین بیماران ممکن است دچار بی‌اشتهایی، خستگی، ضعف، حساسیت به بوها و ترشح بیش‌ازحد بزاق شوند.

شکل شدیدی از این عارضه به نام «هایپرامسیس گراویداروم» Hyperemesis gravidarum در حدود ۲ درصد بارداری‌ها رخ می‌دهد که با استفراغ شدید، کاهش وزن، کم‌آبی بدن و کاهش وزن همراه است و ممکن است کار بیمار به بستری شدن و درمان با مایعات داخل وریدی و داروهای کورتونی یا استروئیدی بکشد.

اما خوشبختانه تهوع بارداری در اکثر موارد خفیف است و به‌تدریج با رسیدن به ماه‌های بعدی بارداری برطرف می‌شود.

خوشبختانه تهوع صبحگاهی اثر زیانباری بر جنین نمی‌گذارد و در واقع میزان سقط جنین خودبه‌خودی در زنانی که تهوع صبحگهی دارند، کمتر است. احتمالا به خاطر بالاتر بودن هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی یا hCG در این زنان است که در وحله اول در ایجاد علائم تهوع در آنها نقش داشته است.

علت تهوع صبحگاهی 

علت دقیق بارداری صبحگاهی ناشناخته است، اما تصور می‌شود ترکیبی از عوامل گوناگون ازجمله تغییرات هورمونی در بدن زنان باردار ازجمله افزایش سطح هورمون «گنادوتروپین جفتی انسانی» (hCG) و تغییرات در دستگاه گوارش یا کاهش میزان قند خون مسئول ایجاد عارضه باشد.

البته باید در نظر داشت که در موارد نادری ممکن است یک عارضه پزشکی زمینه‌ای که مستقیماً به بارداری مرتبط نیست، مثلاً بیماری تیروئید یا کیسه صفرا ممکن است در این دوران بروز کند و باعث تهوع یا استفراغ شود.

درمان تهوع صبحگاهی

در بیشتر موارد، تهوع صبحگاهی خفیف است و نیازی به درمان ندارد. در صورت تهوع صبحگاهی شدید، پزشک ممکن است داروهای ضد تهوع یا سایر درمان‌ها را تجویز کند.

توصیه‌های ساده‌ای وجود دارند که با عمل به آن‌ها می‌توانید این عارضه را کنترل کنید:

- خوردن وعده‌های غذایی کوچک و مکرر در طول روز

- خوردن غذا به آرامی و اجتناب از دراز کشیدن بلافاصله پس از غذا

- مصرف غذاهای سبک و قابل‌هضم مانند کراکر، نان تست، برنج یا موز

- نوشیدن مایعات فراوان مانند آب، سوپ جوجه صاف‌شده یا نوشیدنی‌های ورزشی

- پرهیز از غذاها و نوشیدنی‌هایی که باعث تهوع شما می‌شوند مانند غذاهای چرب و تند\

- استراحت کافی و اجتناب از استرس و اضطراب

اگر دچار بارداری صبحگاهی هستید، مشورت با پزشک ضروری است. آن‌ها می‌توانند به تعیین شدت علائم و تدوین برنامه درمانی مناسب کمک کنند.

کد خبر 785434

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha