استان البرز در همسایگی پایتخت، یکی از کوهستانی‌ترین مناطق ایران است و ارتفاعاتی دارد که مقصد مناسبی برای کوهنوردی است ودر روزهای مختلف سال می‌توان برای گذران یک روز پرهیجان به آنجا رفت.

کوه

همشهری-سعیده مرادی: افرادی که تمایل دارند خودشان را به چالش‌ بکشند، می‌توانند با صعود به این قله‌ها حال و هوای متفاوتی را تجربه کنند.

کوه شاه البرز

بلندترین قله اســتان البرز است که صعود و فرود به این قله حدودا ۳۴کیلومتر اســت و تقریبا ۱۶ تا ۱۸ ساعت طول می‌کشد. بهترین فصل صعود به قله شاه البرز تابستان است و پوشش گیاهی متنوعی ازجمله سیب، گردو، گیلاس، گلابی، زرشک کوهی، زالزالک و... دارد و درختانی مانند چنــار و بید و گیاهان دارویی و تزیینی مثل ریــواس، تره کوهی، کاســنی، آویشــن و... در جای جایش دیده می‌شود. همچنین وجود چندین چشمه در مسیر از دیگر ویژگی‌های صعود به این قله است.

صعود به قله ابرها

کوه کرکوه

ازجملــه قله‌هــای کمتر صعودشــده و ناشناخته اســتان البرز است. طول مسیر صعود به این قله، ۱۰کیلومتر و زمان مورد نیاز برای رســیدن به آن ۵ســاعت است. در مسیر این کوه چشــمه‌ای وجود ندارد، اما آبشــار معروف ســنگان از جاذبه‌های دیدنی آن است. پوشــش گیاهی این کوه متنوع اســت و تره کوهی، بوته‌های گون و گل‌هــای صحرایی زیبا، والــک، کنگر، ریواس، آویشــن و قارچ ازجمله گیاهانی است که کوهنوردان به وفور می‌توانند در این محدوده شاهد باشند.

صعود به قله ابرها

کوه سی‌چال

یکی از قلل هرزه کوه است و محدوده‌ای وسیع و دره‌هایی متعدد دارد و با توجه به ارتفاع نسبتا بلندش، در بیشتر روزهای سال پوشــیده از برف و ذخیره آبی زیاد است، به گونه‌ای که بیش از ۱۵۰ چشمه که بیشتر آنها در غرب آن قرار دارند، از آن سرچشمه می‌گیرند. مراتع این کوه دارای پوشش گیاهی انبوه و متنوعی است و انواع گیاهان دارویی، صنعتــی و خوراکــی را در آن به وفور می‌توان یافت. طول مسیر رفتن به قله ســی‌چال ۱۴کیلومتر و برای رفت و برگشت۱۰ساعت زمان نیاز است.

کوه پورا

از جاذبه‌های کوه پورا داشــتن آبشــار نمرک در یال جنوبی در ارتفاع ۱۹۳۰ متری و روستای کندر است که معمولا کوهنوردان صبحانه خود را در کنار آبشار نمرک می‌خورند. بــرای صعود به کوه پورا بایــد زمانی حدود ۶ساعت را درنظر گرفت و از یک مسیر ۴.۵ کیلومتری تردد کرد تا از نقاط امن به قله رســید. کوه پورا از اواخر آذرماه تا اواسط فروردین ماه پوشیده از برف و یخ است، بنابراین بهترین زمان برای صعود این قله اکنون تا اواخر آبان ماه است.

کوه کندر

صعود به قله کندر در مســیری صــورت می‌گیرد که زیبایی‌ها و چشماندازهای طبیعی دارد، اما شیب‌های جنوبی مشــرف به این قله بســیار تند و از دیواره‌ها و صخره‌های ریزشی تشکیل شده است. طول مسیر رفت و برگشت به قله کندر، حدود ۱۱کیلومتر و زمان مورد نیاز برای صعود به آن و برگشت، حدود ۹ ساعت و ۳۰ دقیقه است. این قله در زمستان پربرف و کولاک است و به همین دلیل معمولا کوهنوردان فصل‌های تابستان و بهار را برای صعود به این قله انتخاب می‌کنند.

کوه قبله

دامنه‌های تند و یخچالی دارد و چای کوهی، آویشن، کاکوتی، پونه، شبدر وحشی، گلپر و گزنه تنها گیاهان موجود در این کوه هستند. با این حال این قله ازجمله مقاصد منتخب کوهنوردان است. طول مسیر برای رسیدن به قله قبله ۶کیلومتر و زمان مناسب برای صعود به آن ۴ساعت است. مسیر رفت دست به سنگ‌های زیادی دارد، اما مسیر برگشت شیب‌های شدید دارد و قسمتی از مسیر هم از یخچال عبور می‌کند.

صعود به قله ابرها

کد خبر 785035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha