چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دادگاه عالی پرو متشکل از سه قاضی، البرتو فوجیموری رئیس جمهوری سابق پرو را به اتهام نقض حقوق بشر از جمله کشتار و آدم ربایی به 25 سال زندان محکوم کرد.

به گزارش سی ان ان، البرتو فوجیموری 70 ساله رئیس جمهوری سابق پرو که در جلسه 3 ساعته استماع با کت وشلواری مشکی حضور یافته و هر از گاهی آب می‌نوشید به هنگام صدور حکم محکومیت خود که به یک روند قضایی 15 ماهه خاتمه می‌داد، واکنشی از خویش نشان نداد.

پیشتر پیش بینی می‌شد فوجیموری که والدینش مهاجران ژاپنی بودند با محکومیت 30 سال زندان مواجه شود. با این حال خوسه میگل ویوانکو، رئیس دیده بان حقوق بشر در مصاحبه با سی ان ان ضمن ابراز رضایت از حکم محکومیت فوجیموری گفت: این حکم کاملا متناسب با رقتار بدی است که به وی نسبت داده می‌شود.

او افزود: این یک پرونده تاریخی درباره رئیس جمهوری سابقی است که به طور دموکراتیک انتخاب شده بود.

گفته می شود فوجیموری در دهه 1990 و در دوران مبارزه علیه گروه‌ مارکسیستی راه درخشان استفاده از جوخه‌های مرگ را مجاز دانسته بود.

فوجیموری در زمان زمامداری خود بحران گرواگنگیری 126 روزه در سفارت ژاپن را به سرانجام رساند و در اوخر سال سال 2000 و پس از بروز جنجال فساد مالی وافزایش انتقادات به دلیل نقض حقوق بشرو بی ثبات شدن جامعه پرو، فوجیموری این کشور را جهت شرکت در اجلاس اپک در برونئی ترک کرد و سپس به ژاپن رفت و در این کشور رسما از مقام ریاست جمهوری پرو استعفا داد.

اما کنگره پرو استعفای فوجیموری را نپذیرفت و وی را از قدرت عزل کرد.کنگره سپس فوجیموری را به مدت 10 سال از به عهده گرفتن سمت سیاسی در پرو منع کرد.

کد خبر 78487

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز