سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس سابق سرویس اطلاعات پرو اعلام کرد:البرتو فوجیموری حقوق بشر را نقض نکرده است.

به گزارش الجزیره، ولادیمیرو مونتسینوس رییس سابق سرویس اطلاعاتی افزود: البرتو فوجیموری رییس جمهوری سابق پرو به هیچ وجه در سازماندهی دو کشتاری که طی دوران ریاست جمهوری‌اش رخ داده دست نداشته است.

مونتسینوس 63 ساله ضمن رد اتهامات مبنی بر دخالت رییس جمهوری سابق پرو در کشتار های دهه 1990، ارتش را مسئول این کشتار‌ها دانست. در مورد سایر موارد اتهامی که به خود وی مربوط می‌شود نیز رییس سابق سرویس اطلاعاتی پرو ادعا کرد که طبق دستورات رییس جمهوری عمل می‌کرده است.

مونتسینوس اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در زندان است، او به جرم نقش داشتن در قاچاق اسلحه به 20 سال زندان محکوم شده است.

به اعتقاد کارشناسان ، دفاع  مونتسینوس  که خود قرار است به اتهام دست داشتن در کشتار‌های دهه 1990 محاکمه شود، از رییس سابق خود اصلا عجیب نیست، زیرا در صورتی که او رییس سابق خود را در این کشتار مسئول بداند به منزله این تلقی خواهد شد که خود را نیز مسئول دانسته است.

البرتو فوجیموری که از سال 1990 تا 2000 ریاست جمهوری پرو را عهده دار بوده است در صورت اثبات اتهام  صدور فرمان دو دوره کشتار جمعی طی دوره ریاست خود به 30 سال زندان محکوم خواهد شد. این کشتار‌ها که در 1990 رخ دادند 25 کشته بر جای گذاشتند.

فوجیموری متهم است که به جوخه ضربت ارتش پرو موسوم به گروه کولینا فرمان کشتار شورشیان مائوییست‌ این کشور ، که با نام گروه "راه درخشان" شناخته می شوند، را داده است. دولت پرو طی 20 سال با شورشیان مائوییست این کشور درگیر نبرد بوده است.

فوجیموری اما در سال 2000 وپس از بروز یک جنجال در مورد فساد اقتصادی که مونتسینونس نیز در آن نقش داشته است، از کار برکنار و به ژاپن رفت. او در سال 2005 و در جریان سفری به شیلی در این کشور بازداشت و در سپتامبر 2007 به پرو مسترد شد.[فوجیموری پس از بازگشت به پرو بازداشت شد]

او قرار است به اتهام کشتار و آدم ربایی طی دوران ریاست خود محاکمه شود.

کد خبر 56670

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز