یکشنبه ۱ مهر ۱۳۸۶ - ۰۶:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: آلبرتو فوجیموری رییس جمهوری سابق پرو روز شنبه 22 سپتامبر پس از ورود به این کشور بازداشت شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، او به اتهام فساد مالی و نقض حقوق بشر و عدم مقابله با جوخه‌های مرگ در پرو محاکمه خواهد شد.

هواپیمای حامل فوجیموری 69 ساله پس از آنکه وی به دستور دادگاه عالی شیلی به پرو مسترد شد در پایگاه نظامی لاس پالماس شهر لیما پایتخت پرو فرود آمد.

او سپس با هلی‌کوپتر به یک پایگاه پلیس انتقال یافت. براساس این گزارش فوجیموری در این پایگاه تا زمان اختصاص یک بازداشتگاه دائم خواهد ماند.

پیش از فرود هواپیمای حامل فوجیموری در پایگاه لاس پالماس، 700 تن از هواداران وی، در انتظار فرود هواپیمای در فرودگاه اصلی لیما به سر می‌بردند که پس از تغییر مسیر هواپیما بسیاری از آن‌ها ناامیدانه به خانه بازگشتند.

استرداد فوجیموری به پرو واکنش‌های مختلفی را در این کشور برانگیخته است. برخی از مردم پرو معتقدند که او باید به دلیل سرکوب شدید و خونین گروه شورشیان موسوم به راه درخشان و فساد مالی طی دوران زمامداری‌اش از سال‌های 1990 تا 2000 مورد محاکمه قرار گیرد.

با این حال فوجیموری همچنان در پرو طرفدارانی دارد و بر اساس نتایج آخرین نظر سنجی‌ها 23 درصد از مردم پرو خواستار بازگشت رییس جمهوری سابق کشورشان به عرصه سیاسی هستند.

اما اکنون دولت پرو خواهان محاکمه فوجیموری به اتهام فساد و نقض حقوق بشر است، او به ویژه متهم است که مجوز قتل 25 نفر را از طریق جوخه‌های مرگ صادر کرده است.

فوجیموری پیش از بازگشت به پرو در گفت‌و‌گو با روزنامه ‌مورکویو چاپ شیلی گفت: امیدوارم روند قانونی برای مشخص شدن اتهامات علیه من در پرو به کار گرفته شود.

او همچنین با اشاره به این که دادگاه عالی شیلی استرداد وی را تایید کرده است، گفت: بر همین اساس اتهامات علیه من کاهش خواهد یافت و در پرو نخواهند توانست من را براساس تمام اتهامات مطروحه محاکمه کنند.

براساس قرار استرداد میان دولت‌های پرو و شیلی، تنها موارد اتهامی که بر اساس آن استرداد صورت گرفته است در دادگاه پرو مورد رسیدگی قرار گیرند. با این حال این احتمال که فوجیموری براساس قوانین پرو به جرم قتل به سی سال زندان محکوم شود وجود دارد.

کد خبر 32154

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز