گروه بین‌الملل: رهبران پاکستان دوشنبه شب برای نخستین بار خواستار حمایت کامل آمریکا در مبارزه علیه القاعده و طالبان شدند.

به گزارش بی‌بی‌سی، سخنگوی آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که زرداری پس از ملاقات با 2 نفر از مقامات ارشد آمریکا گفته است که پاکستان برای پیروزی بر طالبان و القاعده که موجودیت و بقای این کشور را تهدید می‌کنند به کمک‌های بی‌قید و شرط در زمینه‌های مختلف نیاز دارد.

زرداری دوشنبه شب با ریچارد هالبروک، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در امور پاکستان و افغانستان و دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، در اسلام‌آباد دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر این دو مقام آمریکایی به اسلام آباد نخستین تماس رسمی بین مقامات عالی‌رتبه 2کشور از زمان آغاز ریاست‌جمهوری اوباما و اعلام سیاست جدید وی برای تقویت حضور نظامی آمریکا در افغانستان بوده است.

به گفته سخنگوی رئیس‌جمهوری پاکستان، زرداری در ملاقات با مقامات آمریکایی گفت که پاکستان برای بقای خود مبارزه می‌کند و تاکید کرده است که دولت وی هرگز تسلیم فشار از سوی عناصر تندرو نخواهد شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، شرح مذاکرات رئیس‌جمهوری پاکستان و مقامات آمریکا در حالی منتشر شده است که اعلام نظر زرداری در برقراری تماس و مذاکره با جریان‌های افراطی پاکستان انتقاداتی را در محافل داخلی و خارجی این کشور در پی داشته است.

به گزارش منابع آمریکایی، محور مذاکرات هالبروک و مولن با آصف علی زرداری را مسائل مربوط به امنیت منطقه، استراتژی دولت آمریکا در افغانستان و افزایش فعالیت جریان افراطی در منطقه در هفته‌های اخیر تشکیل می‌داد.

اعضای این هیات عالی‌رتبه آمریکایی دیروز نیز با یوسف رضا گیلانی نخست‌وزیر، و شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

ریچارد هالبروک و شاه محمود قریشی پس از این دیدار در یک نشست خبری مشترک در اسلام آباد شرکت کردند و به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

قریشی در این نشست خبری گفت که همکاری پاکستان و آمریکا تنها در شرایط اعتماد و احترام متقابل امکان‌پذیر خواهد بود و افزود که دوطرف هنوز در مورد حملات موشکی نیروهای آمریکایی به مواضع شورشیان مسلح در مناطق مرزی با افغانستان اختلاف نظر دارند.

دیدار مقامات آمریکایی از اسلام‌آباد در حالی انجام شده است که با آغاز به کار دولت جدید آمریکا، عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی علیه مواضع شورشیان در داخل خاک پاکستان افزایش نسبی داشته است.

نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان گفته‌اند که حملات طالبان در افغانستان توسط جریان‌های افراطی مستقر در نواحی مرزی خاک پاکستان، که رهبران طالبان و القاعده در آن پناه گرفته اند، سازماندهی می‌شود.

به همین علت نیز از اواخر دوره زمامداری جورج بوش‌ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، نقاط متعددی در این نواحی هدف حملات هوایی ایالات متحده قرار گرفته است.

منابع آمریکایی  رسما دست زدن به این عملیات را تایید نکرده‌اند.

از تابستان سال گذشته تا‌کنون، حمله نیروهای آمریکایی به داخل خاک پاکستان بیش از 300 کشته برجای گذاشته که به گفته رهبران پاکستان اکثر آنها را مردم عادی و غیرنظامیان تشکیل داده‌اند. این حملات با انتقاد گسترده رهبران پاکستان مواجه شده است.

جریان‌های افراطی در سال‌های اخیر علاوه بر افغانستان، در داخل خاک پاکستان نیز فعال بوده‌اند و به حملات مسلحانه علیه نیروها و مراکز دولتی، به‌خصوص در مناطق مرزی و قبیله نشین، بمبگذاری انتحاری، آدم ربایی و ترور مقامات و شخصیت‌های پاکستانی در نقاط مختلف این کشور دست زده‌اند.

از 3 سال پیش تا‌کنون، بیش از 1700نفر در اثر عملیات مسلحانه و اقدامات تروریستی در این کشور جان خود را از دست داده‌اند که از آن جمله می‌توان به بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر پیشین اشاره کرد که در یک حمله انتحاری در دسامبر سال 2007 کشته شد.

کد خبر 78453

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز