ابرماه آبی نادر این هفته آسمان را روشن می‌کند. این ابرماه می‌تواند روی حیوانات، اقیانوس‌ها و خواب شما تاثیر بگذارد.

ابرماه

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سان، یک ابرماه نادر آسمان شب را روشن می‌کند. این پدیده نجومی تماشایی قرار است در ۳۰ آگوست آسمان شب را زیبا کند. 

ماه آبی به ماه کاملی گفته می‌شود که دو بار در طول یک ماه تقویمی در آسمان مشاهده می‌شود. این رویداد هر دو تا سه سال یک‌بار رخ می‌دهد. ابرماه نیز زمانی اتفاق می‌افتد که ماه در مدار خود به دور زمین، درنزدیک‌ترین وضعیت قرار داشته باشد. هنگامی که این دو پدیده هم‌زمان می‌شوند، آن را ابرماه آبی می‌نامیم. ماه در نزدیک‌ترین فاصله‌اش از زمین، در اندازه‌ای بزرگ و اغلب به رنگی مایل به نارنجی دیده می‌شود. 

ناسا در وب سایت خود توضیح می‌دهد که چون چرخه ماه ۲۹.۵ روز است، گاهی اوقات ماه کامل دو بار در یک ماه تقویمی اتفاق می‌افتد. یعنی یک ماه کامل در ابتدای یک ماه تقویمی در آسمان دیده می‌شود و بعد به اندازه یک چرخه کامل دیگر ماه، زمان باقی می‌ماند و ماه دوم کامل هم در همان ماه تقویمی در آسمان دیده می‌شود. در اوایل این ماه، در یکم آگوست، ما قبلا شاهد یک ابرماه بودیم.

ماه روز قبل و چند روز بعد از ۳۰ آگوست بسیار بزرگ به نظر می‌رسد. در این مدت ۱۴ درصد بزرگتر و ۳۰ درصد روشن‌تر از حد معمول دیده می‌شود. شما در تشخیص ابرماه در آسمان هیچ مشکلی نخواهید داشت، چرا که ماه درخشانترین چیز در آسمان است. اگر در افق پایین‌تر باشد، بزرگتر هم دیده می‌شود، بنابراین زمان طلوع ماه را در منطقه خود جست‌وجو کنید.  

مطالعات نشان داده‌اند که وقتی ماه به زمین نزدیک‌تر می‌شود، می‌تواند بر چیزهایی مانند جزر و مد و حتی رفتار برخی از حیوانات تاثیر بگذارد. وقتی ماه کامل دیده می‌شود و در نزدیکترین فاصله‌اش از زمین قرار دارد، تاثیری مضاعف بر جزر و مد می‌گذارد. جزر به طور غیرمعمولی پایین‌تر و مد به طور ویژه‌ای بالاتر رخ می‌دهد. 

بیشتر بخوانید:

بنا بر گزارش لایوساینس، برخی از موجودات در حیات وحش مانند مرجان، رفتارهای جنسی بیشتری از خود نشان می‌دهند. برخی از کارشناسان حتی ماه کامل را به دلیل افزایش روشنایی در آسمان با کیفیت پایین خواب در انسان مرتبط می‌دانند.

کد خبر 784461
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لیلی IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    4 0
    ساعت چــــــــــــــــــــــــند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • US ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      3 0
      همین الان
  • Sayo IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
    0 0
    خدایی ساعت چنده؟