ماه آبی آگوست ۲۰۲۳ حدودا ۱۰ شب دیگر طلوع می‌کند و لذت تماشای یک ابَرماه دیگر را طی این ماه میلادی برای شکارچیان آسمان به ارمغان می‌آورد.

ماه آبی

به گزارش همشهری آنلاین، ماه آبی در شب ۱۳ شهریور طلوع خواهد کرد. اما از آنجا که دومین ابرماه اوت محسوب می‌شود، به آن ماه آبی (Blue Moon) گفته می‌شود.

درواقع ، این فرصت برای علاقه‌مندان به وجود آمد که در ماه آگوست شاهد ۲ ابرماه به همراه یک ماه آبی باشند.

اگر پس از غروب خورشید به سمت شرق نگاه کنید آن را پیدا خواهید کرد. این ماه با توجه به اینکه درخشان ترین و بزرگ‌ترین ماه سال خواهد بود، تشخیص آن دشوار نخواهد بود. این ماه به چند دلیل قابل توجه است. اول، هم یک ماه کامل است و هم یک ماه آبی؛ به این معنی که طبق گفته ناسا، این سومین ماه کامل در فصلی است که ۴ ماه کامل دارد.

ماه آبی دومین ماه کامل در این ماه پس از ماه کامل خاویاری است که در اول آگوست طلوع کرد و منجر به عکاسی های نجومی‌شگفت انگیزی در سراسر جهان شد.

بیشتر بخوانید:

به علاوه، این ماه آبی یک ابرماه هم است، به این معنی که منطبق بر حضیض(perigee) است؛ نقطه‌ای در مدار ماه، زمانی که به زمین نزدیک است. برای ناظران روی زمین، این بدان معناست که کمی بزرگ‌تر از حد معمول به نظر می‌رسد، اگرچه تنها حدود ۷ درصد بزرگ تر است. با چشم غیر مسلح، این تفاوت اندازه احتمالاً قابل توجه نخواهد بود.

لذت تماشای یک ابر ماه دیگر در تابستان | ماه آبی در چه شبی رویت می‌شود؟

ماه آبی آگوست ۲۰۲۳ هم با یک مهمان ویژه در آسمان خواهد درخشید؛ زحل.

این غول گازی حلقه ای که تنها چند روز دقیقاً در مقابل خورشید قرار دارد از زمین دیده می‌شود و به ویژه در آسمان شب درخشندگی خواهد داشت.

همانطور که از نیویورک مشاهده می‌شود، زحل در صورت فلکی دلو در بالا و سمت راست ماه قرار دارد. با این حال، از نیمکره جنوبی، زحل در زیر ماه ظاهر می‌شود.

از نگاه اخترشناسی، ماه های آبی نسبتاً به طور مکرر و هر دو تا سه سال یک بار اتفاق می‌افتد. آخرین ماه آبی در آگوست ۲۰۲۱ طلوع کرد و انتظار می رود ماه بعدی در آگوست ۲۰۲۴ طلوع کند.

بسیاری از فرهنگ‌های بومی برای ابرماه‌ها تعابیر خاصی دارند. بر اساس سالنامه قدیمی کشاورزان، ماه کامل اوت به نام «ماه خاویار» شناخته می‌شود. این نامگذاری به دلیل فراوانی ماهی خاویار در دریاچه‌های بزرگ در ماه آگوست و فصل صید آن بوده است.

کد خبر 783041

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha