رفتن به کربلا و زیارت امام حسین(ع) آرزویی است که مرد و زن، پیر و جوان در سر می‌پرورانند. به‌خصوص موسم اربعین که می‌شود، همه مشتاق به شرکت در پیاده‌روی اربعین هستند.

اربعین

همشهری آنلاین:گروه خانواده-مژگان مهرابی:دانشجویان دانشگاه امیرکبیر هم از این قافله جا نمانده و هر ساله تعداد زیادی از آنها برای عرض ارادت به محضر آقا اباعبدالله(ع) راهی کربلا معلی می‌شوند. امسال هم از چند روز پیش در تدارک سفر هستند تا با حال و هوای خوشی در این پیاده روی شرکت کنند. جمعی مشتاق برای رفتن به کربلا لحظه شماری می‌کنند. بیشترشان دانشجوهای سال اول دانشگاه هستند؛ اما در بین‌شان دانشجویان سال بالایی هم کم نیست.

آنهایی که پیش‌تر سابقه پیاده روی اربعین را دارند برای تازه کارها توضیح می‌دهند که چه نکاتی را باید رعایت کنند.

یکی‌شان به‌نظر می‌رسد از همه واردتر است. خودش را علیرضا زینل معرفی می‌کند. دوره کارشناسی مهندسی پلیمر را تیرماه به پایان رسانده و مهرماه در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل می‌دهد.

زینل درباره زمان ثبت نام و راهی شدن دانشجوها می‌گوید: «کاروان پیاده‌روی سفر زیارتی اربعین حسینی(ع) دانشگاه صنعتی امیرکبیر با شعار «حب الحسین یجمعنا» راهی عتبات عالیات می‌شود و در حدود ۳۵۰ نفر نام نویسی کرده‌اند. ۲۰۰ نفر آقا و ۱۵۰ نفر خانم هستند.» تعداد دانشجویان مسافر نسبت به سال‌های گذشته زیادتر است. آمار و ارقام نوشته شده در لیست ثبت نام کننده‌ها آن را ۳ برابر نشان می‌دهد.

تبلیغات فرهنگی در کنار زیارت امام حسین ع
در پیاده‌روی، اتفاقات زیادی رخ می‌دهد که به‌گفته زینل، بعضی از پیشامدها باعث تحول در دانشجوها می‌شود. او خاطرات زیادی از سفرهایش به یاد دارد و تعریف می‌کند: «عشق به امام حسین(ع) شور عجیبی در آدم‌ها ایجاد می‌کند. همه جور دانشجویی در این سفر شرکت می‌کند. از کسانی که شاید ظاهر مذهبی نداشته باشند تا بچه هیئتی ها. اما من معتقدم زوار دعوت شده آقا هستند. بعید می‌دانم بعد از بازگشت از پیاده روی کسی متحول نشده باشد.»  محمدامین میرزایی دانشجوی دیگری است که هم صحبت ما می‌شود. او هم سال‌های قبل در پیاده روی اربعین شرکت داشته و حرف‌های جالبی برای گفتن دارد. می‌گوید: «پیاده روی اربعین فقط زیارت کردن نیست. عمده رویکرد ما ترویج فرهنگ دینی است. چند سال پیش که راهی کربلا بودم، با گروهی از دانشجویان یمنی که در ایران تحصیل می‌کردند همسفر شدم؛ خیلی چیزها از آنها یاد گرفتم. همراه با دوستان یمنی برای افشاگری جنایات سیاسی با زائرهایی که از کشورهای مختلف می‌آمدند صحبت می‌کردیم.»

سخنرانی و روضه خوانی در مسیر پیاده روی
زینل در ادامه صحبت‌های هم دانشگاهی خود به برنامه‌های فرهنگی که در طول مسیر اجرا می‌شود اشاره می‌کند: «برای هماهنگی و ساماندهی بهتر، دانشجویان را به گروه‌های ۱۰ نفره تقسیم می‌کنیم. برای هر کدام از آنها یک سرگروه درنظر گرفته می‌شود. هنگام پیاده روی، موکب به موکب مراسم روضه خوانی و سخنرانی داریم. اتفاقا خاطره جالبی به یاد دارم. سال گذشته در یکی از موکب‌ها روحانی که همراه ما بود و درباره آداب زیارت صحبت می کرد؛ از مصائب اهل‌بیت(ع) می گفت که با چه سختی‌هایی مواجه بودند. از امام صادق(ع) روایت می کرد که ایشان به هنگام رفتن به کربلا کفش نمی‌پوشیدند و پای برهنه می‌رفتند. بعد از آن اغلب دانشجویان کفش خود را کنار گذاشتند و با پای برهنه به مسیر خود ادامه دادند.»

۷ شهریور؛ روز خوش عاشقان
برنامه سفر امروز ۷ شهریور انجام می‌شود. دانشجویان قبل از راهی شدن در مسجد جامع دانشگاه امیرکبیر دور هم جمع شده و با مراسم ویژه‌ای عازم می‌شوند. زینل توضیح می‌دهد: «هر سال برای رفتن به عتبات عالیات مراسم بدرقه برگزار می‌شود. مسافران با نوحه خوانی و شور معنوی سوار اتوبوس می‌شوند و در طول مسیر هم باز روضه خوانی داریم. در مرز عراق تعدادی وسیله نقلیه هماهنگ شده که ما را به نجف می‌رساند. یک روز آنجا هستیم و ۳ روز تا کربلا پیاده روی می‌کنیم.» البته برای ازدحام جمعیت در روز اربعین دانشجویان یک روز قبل از بیستم‌ماه صفر به ایران برمی‌گردند.

کد خبر 784450

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha