همشهری‌آنلاین: نسخه الکترونیک کتاب "روزنامه‌نگاری در هندوستان" از سوی دفتر مطالعات رسانه‌ای وزارت ارشاد منتشر شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از سایت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها مدیر انتشارات مرکز اعلام کرد کتاب روزنامه‌نگاری در هندوستان نوشته رانگاسوآمی پاتاساراتی و با ترجمه داوود حیدری برای اولین بار در سال 1381 منتشر شد و هم‌اکنون نسخه دیجیتال آن بر روی سایت رسانه قرار گرفته است.

خانم کیهان درباره این کتاب گفت: بیش از دویست سال از آغاز روزنامه‌نگاری در هندوستان می‌گذرد. باید دانست که روزنامه در آغاز به عنوان کالایی خارجی و درخدمت منافع حکومت بریتانیا به هند راه می‌یابد ولی بعدها تحت تأثیر نهضت‌های ملی‌گرایی و روزنامه‌نگاران و سیاستمداران برجسته ماهیتی متفاوت پیدا می‌کند. مطبوعات هند در طول تاریخ پرفراز و نشیب خود مراحل حساسی را پشت سر گذاشته‌اند و توانسته‌اند به حیات خود ادامه دهند.

وی گفت: در این فضای اجتماعی و مطبوعاتی هندوستان، ایرانیان نیز توانستند نشریات و روزنامه‌هایی را منتشر کنند. "حبل المتین"  نمونه بارز، مهم و فراموش ناشدنیِ روزنامهُ فارسی چاپ دهلی است. روزنامه‌ای تاثیرگذار در عصر مشروطه که به دلیل مدیریت کارآمد و شرایط محیطی مناسب عمری بلند داشت. اینکه روزنامه‌های فارسی توانستند در هندوستان منتشر شوند و سالها برای ایرانیان داخل، مطالب خواندنی چاپ کنند به شرایطی باز می‌گردد که بخشی از آن نکات و شرایط را می‌توان در این کتاب یافت.

گذشته از این نکته، علی الاصول  آشنایی با تجربه روزنامه‌نگاری در هندوستان به عنوان نمونه برجسته‌ای از روزنامه‌نگاری می‌تواند برای علاقه‌مندان این رشته مفید و آموزنده باشد

کد خبر 78443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز