همشهری آنلاین: واشنگتن تایمز نوشت: ایران از پیشگامان تحقیق در زمینه سلول‌های بنیادی به شمار می‌آید

به گزارش واحد مرکزی خبر، به نوشته این روزنامه، در حالیکه جهان توجه خود را روی برنامه هسته‌ای ایران متمرکز کرده است، نتایج یک تحقیقات مشترک دانشگاه هاروارد و موسسه فناوری ماساچوست نشان داد  دانشمندان ایرانی در زمینه تحقیقات سلول‌های بنیادی جنینی به صدر جدول جهانی صعود می‌کنند.

به نوشته این روزنامه، در حالیکه آمریکایی‌ها هنوز در باره تحقیقات سلول های بنیادی به بحث و جدل مشغولند، آیت الله خامنه ای، رهبر مذهبی ایران در سال دو هزار و دو تحقیق در باره سلول‌های بنیادی را مورد تشویق قرار داد.

این روزنامه به نقل از کارشناسان مرکز بیماری‌های سرطانی دانشگاه هاروارد نوشت،  اسلام در تعامل با علوم نوین از سازگاری بسیار بالایی برخوردار است.

این مطلب  با اشاره به استقبال مقامات ایران از تحقیقات در زمینه سلول‌های بنیادی افزود، ‌ چیزی را که محافل سیاسی آمریکا ترقی خواهانه می‌خوانند‌، سیاستمداران ایرانی آن را در زمره عقل سلیم قرار میدهند.

به نوشته این روزنامه، آیت الله خامنه‌ای در اغلب موارد از جهش ایران به سوی پیشگامان علم در کشورهای اسلامی سخن می‌گوید، همچنانکه پیشرفت‌های علمی برای غرور ملی ایرانیان نیزمهم به شمار می‌آید.

در قرن‌های متمادی در تاریخ فرهنگ وتمدن ایران، این کشور نقطه تلاقی پیشرفت‌های پزشکی به شمار آمده و مرکز آموزش علوم در جهان تلقی می‌شد.

به نوشته واشنگتن تایمز، حتی خروج برخی دانش پژوهان ایرانی از این کشور مانع از پیشرفت دانشمندان ایرانی در برخی از حوزه‌ها مانند تحقیقات سلول‌های بنیادی نشده است.

این روزنامه نوشت ایران مردم متعهد و علاقه مندی دارد، بنا براین فرار مغزها لزوما در این زمینه تاثیری نخواهد داشت.

به نوشته این روزنامه، ایران پس از پایان جنگ هشت ساله سرمایه گذاری وسیعی در حوزه علوم کرد.

بر اساس نتایج تحقیقات پژوهشگران درآمریکا، میزان سرمایه گذاری دویست وسی و دو میلیون دلاری دولت ایران از دو دهم درصد رشد ناخالص داخلی در سال هزارو نهصدو نود به شصت و پنج صدم درصد در سال دوهزارو پنج، یعنی معادل یک میلیاردو دویست میلیون دلار افزایش یافت.

بررسی‌های هاروارد همچنین نشان می‌دهد ایران در زمره ده کشور برتر جهان قرار دارد که در زمینه کشت و انجماد سلول‌های بنیادی انسان فعالیت میکند.

با این پیشرفت، ایران در زمینه علوم مربوط به سلول‌های بنیادی در کنار کشورهایی از قبیل سوئد، ژاپن، آمریکا، استرالیا، انگلیس، هند، کره جنوبی و سنگاپور قرار گرفته است.

کد خبر 79113

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز