همشهری‌آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از هماهنگی این وزارتخانه با وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تایید نهایی مشمولان طرح واگذاری سهام عدالت به روزنامه نگاران خبر داد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس محمد حسین صفار هرندی در دیدار اعضای هیئت مدیره و هیئت موسس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ایران افزود: با هماهنگی‌های انجام شده بین معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت امور اقتصادی و دارایی دستورالعمل فرایند شناسایی و تایید نهایی مشمولان طرح واگذاری سهام عدالت به روزنامه‌نگاران تهیه شده و به زودی جزئیات آن از سوی معاونت مطبوعاتی اعلام خواهد شد.

وی اظهار داشت: براین اساس مشمولان طرح واگذاری شامل مدیر مسئول، سردبیر، معاون سردبیر، دبیر تحریریه، دبیر سرویس، معاون دبیر سرویس، خبرنگار، گزارشگر، تنظیم کننده اخبار و مطالب، نویسنده، مترجم، طراح یا کاریکاتوریست، عکاس خبری و مشاغل مشابه در خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، موسسات خبری تعیین شدند که حداکثر تا 5 نفر از افراد خانوار تحت تکفل زیر پوشش سهام عدالت قرار می‌گیرند.

صفار هرندی یادآور شد: برای این منظور برنامه‌هایی در حال پیگیری است که تا اواخر خردادماه کلیه مشمولان این طرح از طرف وزارت ارشاد به وزارت امور اقتصاد و دارایی معرفی شوند.

وی اظهار داشت: خبرنگاران و روزنامه نگاران در آینده نزدیک از طریق تکمیل فرم هایی که در اختیار ایشان قرار می گیرد، سند سهام را دریافت خواهند کرد. اقدامات اولیه برای توزیع سهام عدالت بین خبرنگاران آغاز شده و در همین ارتباط اسامی خبرنگاران و روزنامه نگاران برای دریافت این سهام به ستاد مرکزی سهام عدالت ارائه شده است.

صفارهرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ اینکه شما حرکت خود را در چارچوب نظام و انقلاب پیگیری می‌کنید نکته بسیار مفیدی است زیرا اهالی مطبوعات زیان ساختارشکنی‌ها و فاصله گیری از مردم، نظام و دولت را به خوبی و با استفاده از تجربیات قبلی درک می‌کنند.
وی گفت: برخی تلاش می کنند رابطه عادی مردم، دولت و حکومت را مخدوش ‌کنند. با شناختی که از شما وجود دارد، چنین چیزی متصور نیست. درست است که شما انجمن دولت‌ساخته نیستید، اما لزومی هم ندارد برای اثبات این امر به جنگ دولت بیایید. انجمن صنفی روزنامه نگاران و خبرنگاران ایران همانگونه که خودتان می گویید، باید تدارک‌‌کننده یک جریان حمایتی وسیع در مطبوعات برای نظام باشد.

وی افزود: تعلق خاطر شما باید نیازهای واقعی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران مثل بیمه، تأمین اجتماعی، بیمه تکمیلی، تسهیلات و صندوق های مربوط به امور معیشتی خبرنگاران ، مسکن و مواردی مثل سهام عدالت باشد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در راه تحقق و پیگیری این خواسته ها در کنار شما خواهد بود.

صفارهرندی در پاسخ درخواست واگذاری برخی فعالیت‌های مربوط به خبرنگاران به این انجمن از قبیل برگزاری جشنواره مطبوعات اظهار داشت:‌ سپردن برخی از کارها را قبول دارم، اما در سپردن و قبول برخی مسئولیت‌ها نباید افراط کنیم. شما می‌توانید مثلا در نظام جامع رسانه‌ای به ما کمک کنید و از موضع منافع اهالی رسانه این کار را انجام دهید. مثلاً می توان کارهای آموزی خبرنگاران راپس از اعلام آمادگی به این انجمن سپرد. البته برای سپردن وظایف حاکمیتی و جایگاههای رسمی نباید دندان تیز کرد آنها مسند و شرایط خاص خود را دارند.

صفارهرندی گفت: در تبیین اخلاق حرفه‌ای و فنی همکاران ما از شما کمک خواهند گرفت تا آیین‌نامه کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاران مثل قراردادهایی که در نظام پزشکی و فنی و مهندسی وجود دارد، تدوین شود.

وی در پاسخ به پیشنهاد یکی از اعضای هیئت مؤسس مبنی بر بکارگیری این انجمن به عنوان شورای حل اختلاف صنفی در شکایت‌های حقوقی روزنامه‌‌گاران با دستگاه های اجرایی گفت:‌ این موضوع قابل بررسی است و طبق قواعد خود قابل انجام است.
صفارهرندی اظهار داشت: سخت‌‌تر از مسیری که تاکنون طی کرده اید، در آینده پیش‌روی شماست و باید سعی کنید دوستان و چهره‌های فعال در عرصه مطبوعات را شریک کار خود کنید و چهره‌های شاخص مطبوعاتی در میان شما فراوان باشد.

وی اضافه کرد: انجمن صنفی روزنامه نگاران و خبرنگاران ایران باید تمام اهتمام خود را بر مسائل صنفی روزنامه نگاران و خبرنگاران که سالهااست بر زمین مانده متمرکز کند و کانونی باشد که اهالی این صنف رفع مشکلات کاری خود را در آن بیابند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برکنار ماندن انجمن صنفی روزنامه نگاران و خبرنگاران ایران را از سیاست زدگی یکی از ضرورتهای تحقق اهداف این انجمن دانست و افزود: تجربیات تلخی که در گذشته به عنوان پی گیری امور صنفی روزنامه نگاران به بن بست گرایید باید همواره مورد توجه و یادآوری دست اندرکاران انجمن صنفی روزنامه نگاران و خبرنگاران ایران قرار گیرد.
محمدحسین صفار هرندی با اشاره به برخی مشکلات صنف روزنامه نگاری مطرح شده از سوی اعضای انجمن تاکید کرد: انجمن صنفی روزنامه نگاران و خبرنگاران ایران باید تثبیت موضوع سخت و زیان آور بودن شغل خبرنگاری را در دستور کار خود قرار دهد و از طریق اعمال سازوکارهای قانونی و اصلاح برخی رویکردها بتواند این حق مسلم صنف روزنامه نگاری و خبرنگاری را تادیه نماید.[نمایندگان ارشاد در کمیته‌های تطبیق و تشخیص مشاغل زیان‌آور]

محمد حسین صفار هرندی ضمن تاکید بر اینکه تدوین مبانی اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری از موضوعات بر زمین مانده است گفت: انجمن صنفی روزنامه نگاران و خبرنگاران ایران از جایگاه متناسب و مقبولی برای تدوین مبانی اخلاق حرفه ای برخوردار است و در صورت تدوین این منشور می توان شوراهای تخصصی حل اختلاف در حوزه رسانه را با همکاری قوه قضائیه و انجمن صنفی روزنامه نگاران و خبرنگاران ایران تشکیل داد.

علیرضا ملکیان معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت:‌ آنچه در تعریف روزنامه‌نگاری بین‌المللی آمده است روزنامه‌نگار کسی است که شغل اصلی و ممر درآمد وی از راه روزنامه‌نگاری باشد حتی اگر چندین مطلب هم در آن نشریه داشته باشد.

وی درباره انتقاد انجمن در عدم اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد خبرنگاران از سوی برخی ادارات و شعب سازمان تامین اجتماعی گفت: در سخت‌ و زیان‌آور بودن حرفه خبرنگاری تردیدی وجود ندارد. اجرای نیم‌بند این مصوبه هم به حقوق خبرنگاران اجحاف ایجاد کرده و هم باعث شده سایر مشاغل زیان‌آور لطمه ببیند. [انتقاد معاون مطبوعاتی از سازمان تامین اجتماعی]

ملکیان گفت: همانطور که شما درخواست کردید بازنشستگی در مشاغل زیان‌آور با 20 سال متوالی و 25 سال متناوب را پیگیری می‌کنیم و ما هم با شما در پیگیری موضوع همراهی خواهیم کرد. وی قول داد که این مشکل را از طریق هیئت دولت پیگیری کند.

کد خبر 79681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز