مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ستاره‌های کوچک و در حال مرگ، ‌اما هنوز قدرتمند که پالسار نامیده می‌شوند، ‌مانند دیوانه‌ها می‌چرخند و اطراف‌شان را با درخشندگی شبح‌مانند روشن می‌کنند

پالسار یا ستاره تپنده B1509-58 نیز این گونه است، ستاره‌ای که مدت‌ها پیش پس از تمام‌شدن سوخت‌‌اش، در خود فروریخت و به صورت کره‌ای به قطر 20 کیلومتر درآمد.

و این ستاره چه صحنه‌ای ایجاد کرده است.

تصویری از پالسار

 تصویر جدیدی که رصدخانه اشعه ایکس چاندارای سازمان فضایی آمریکا (ناسا) گرفته‌است، پرتوهای پرانرژی ایکس را نشان می‌دهد که سحابی اطراف پالسار B1509-58 ساطع می‌شود، و به رنگ آبی درآورده شده‌اند تا ساختاری شبیه دست را نشان دهند که به سوی نور ابدی قرمز کیهانی دراز شده است.

 این ستاره اکنون با سرعتی سرگیجه‌آور هفت بار در ثانیه به دور خود می‌‌چرخد- همچنان که همه پالسارها اینگونه‌اند- و انرژی را به درون فضا می‌پراکند که این صحنه را خلق می‌کند.

تصور می‌رود که میدان‌های قوی مغناطیسی، 15 تریلیون بار قوی‌‌تر از میدان مغناطیسی زمین، درایجاد این پدیده موثر باشند. این ترکیب موجی پرانرژی از الکترون‌ها و یون‌ها ایجاد می‌کند که از ستاره در حال مرگ بیرون می‌ریزد. هنگامی که الکترون‌ها از میان سحابی مغناطیسی‌شده عبور می‌کنند، پرتوهای ایکس پرانرژی را از خود ساطع می‌کنند.

ستاره‌شناسان معتقدند که رنگ قرمزی که در این صحنه دیده می‌شود، در واقع ابر گازی مجاور RCW 89 است که بوسیله زبانه‌های سحابیحاوی پولسار B1509-58 پرانرژی شده است و به درخشش درآمده است.

 این صحنه که  مسافتی در حد 150 سال نوری در برمی‌گیرد،‌ حدود 17000 سال نوری دور از ما رخ داده است،‌ بنابراین چیزی که اکنون ما می‌بینیم واقعه‌ای است که 17000 سال پیش رخ داده است و نور آن تازه به زمین رسیده است.

 یک سال نوری فاصله‌ای است که نور در مدت یک سال می‌پیماید و معادل 10 تریلیون کیلومتر است.

کد خبر 78431

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز