مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۳:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی هابل برای بزرگداشت تقریبا دو دهه عکسبرداری از شگفتی‌های جهان، تصویر گروه غریبی از کهکشان‌های در حال تعامل را گرفته است که حاوی "چشمه‌ای کیهانی" از ستارگان، گاز و غبار است که 100000 سال نوری امتداد دارد.

هابل در طول 19 سال گذشته، تصاویر بسیاری از تصادمات کیهانی و برخوردهای نزدیک گرفته است.

 تصویر جدید سه‌گانه کهکشان‌ها،‌ به نام Arp 194 مانند این به نظر می‌رسد که گویی کهکشان‌ها سوراخ شده‌اند. جریان آبی درخشان که در تصویر دیده می‌شود، در واقع یک بازوی مارپیچی کشیده از ستاره‌های آبی نوزاد هستند. این فعالیت ستاره‌ای به طور معمول هنگامی رخ می‌دهد که دو کهکشان با یکدیگر تعامل می‌کنند و کشش گرانشی بر یکدیگر وارد می‌آورند.

عکس هابل از چشمه کیهانی

 وضوح تصویر هابل به روشنی نشان می‌دهد که جریانی از ماده در جلوی بخش جنوبی Arp 194 قرار دارد، و ‌توده‌ای از غبار که در اطراف مجموعه‌های خوشه‌های ستاره‌ای سایه انداخته است، این امر را نشان می‌دهد.

 دو هسته کهکشان‌های در حال برخورد که شبیه یک جفت چشم جغد هستند،‌ را می‌توان در یک فرایند ادغام‌شدن در گوشه چپ بالای تصویر دید. این پل آبی‌رنگ غریب ماده از بخش شمالی گسترش می‌یابد، گویی که به سومین کهکشان متصل می‌شود، اما د رواقع این کهکشان در پس‌زمینه قرار دارد و اصلا به آن دو اتصالی ندارد.

 Arp 194 در صورت فلکی سفئوس قرار دارد که تقریبا در فاصله 600 میلیون سال نوری از کره زمین قرار دارد. Arp 194 یکی از هزاران کهکشان در حال تعامل و ادغام هستند که در جهان نزدیک به ما شناخته شده‌اند.

کد خبر 79608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز