در سال1976 امید انسان‌ها برای پیدا کردن نشانه حیات در مریخ پس از آنکه 2 فضا‌پیما نتوانستند کوچک‌ترین ذره‌ای از ترکیبات آلی در خاک این سیاره را پیدا کنند، از بین رفت.

جف‌مور از مرکز تحقیقات ناسا می‌گوید: شاید یکی از دلایلی که هنوز نشانه حیات در مریخ یافت نشده این باشد که در طول 20سال گذشته ناسا هیچ ماموریت فضایی دیگری در این سیاره انجام نداده است.

اما از طرفی نتیجه تحقیقات ناسا  اندکی گیج‌کننده به‌ نظر می‌رسد چراکه اگر به واقع روی این سیاره هیچ نشانه‌ای از حیات وجود نداشته باشد قاعدتاً باید برخورد ستاره‌های دنباله‌دار و سیاره‌های کوچک‌تر به مریخ مقداری مواد آلی روی سطح آن باقی بگذارد.

برخی دانشمندان می‌گویند عناصر آلی ممکن است از طریق رخدادهای طبیعی از بین رفته باشند.

یکی از محققان ناسا سال گذشته در بررسی نمونه خاک مریخ به‌طور اتفاقی دریافت که ممکن است ترکیب آلی «پرکلرات» در خاک این سیاره وجود داشته باشد.

پرکلرات در دمای پایین نسبتاً بی‌ضرر است اما در دمای چند صد درجه سانتی‌گراد مقدار زیادی اکسیژن آزاد خواهد کرد که اگر در مجاورت مواد قابل اشتعال قرار بگیرد آنها را خواهد سوزاند و درست به همین دلیل است که از این ترکیب برای پرتاب موشک استفاده می‌شود.

گروه تحقیقاتی ناسا همچنین نمونه خاک مریخ را در درجه حرارتی که در آن تصعید شده و به‌صورت گاز در می‌آید مورد بررسی قرارداده و دریافته‌اند پس از احتراق هیچ‌گونه آثاری از مواد آلی در آن یافت نمی‌شود.

آنها می‌گویند: حتی اگر مقدار پرکلرات و یا مواد آلی دیگر در خاک بسیار اندک باشد، دلیل بر عدم‌ وجود آن نیست و شاید ما در تحقیقات خود راه اشتباه را رفته باشیم.

اما اکنون این احتمال برای آنها مورد توجه قرارگرفته که راهپیمایی روبات‌ها روی سطح این سیاره نیز ممکن است ترکیبات آلی مورد نظر را از بین ببرد چراکه ممکن است فعالیت آنها موجب بالارفتن دمای خاک شده و ترکیبات موجود در آن را متصاعد کند.

درهرحال این گروه تحقیقاتی قصد دارند پیش از آنکه وجود حیات در این سیاره را به کلی منتفی بدانند تحقیقات پیچیده‌تری را این بار روی سنگ‌های سیاره مریخ انجام دهند تا شاید بتوانند اثری از نمک کربنات، پرکلرات یا اکسید آهن که همگی دارای نشانه‌های وجود حیات هستند پیدا کنند.

آزاده خطیبی

کد خبر 83113

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز