سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اتحادیه اروپا نتوانست در موضوع پذیرش زندانیان گوانتانامو به مشی سیاسی واحدی دست یابد.

خبرگزاری آلمان از لوگزامبورگ گزارش داد، وزیران کشور 27 عضو اتحادیه اروپا در نشستی که روز گذشته تا دیروقت ادامه یافت، فقط بر سر تبادل اطلاعات در این خصوص به توافق رسیدند.

دلیل این اختلافات، آزادی سفر در محدوده شنگن است. این آزادی به زندانیان سابق گوانتانامو اجازه می‌دهد به دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم سفر کنند که به طور کلی مخالف پذیرش آنان هستند.

کمیسیون اروپا تلاش کرد به بسیاری از کشورهای اروپایی که نگران امنیت خود هستند، در خصوص پذیرش این زندانیان اطمینان خاطر بدهد. این کمیسیون یادآور شد هر کشور عضو آزاد است زندانیان سابق را بپذیرد یا با حضور آنان در خاک  خود مخالفت کند.

در حال حاضر فقط پنج کشور از جمله فرانسه اعلام آمادگی کرده‌اند زندانیان سابق گوانتانامو را می‌پذیرند.

عفو بین الملل خاطر نشان کرده 60 نفر در گوانتانامو بدون هیچ اتهامی زندانی هستند و هرگز محاکمه نشده‌اند. اعضای اتحادیه اروپا از لحاظ اخلاقی موظفند تلاش خود را برای یافتن راه حلی به منظور رسیدگی به وضع این افراد به کار گیرند.

آمریکا که می‌گوید به علت احتمال سختگیری بر زندانیان سابق گوانتانامو مایل نیست آنان را به کشورهای خودشان بازگرداند، کمک کشورهای ثالث را در این موضوع ضروری می‌داند. در حال حاضر، 240 زندانی در گوانتانامو به سرمی‌برند. باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا متعهد شده است تا سال 2010 این زندان را تعطیل کند.

کد خبر 78411

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز