همشهری آنلاین: دولت آمریکا دیگر از اصطلاح جنگجوی دشمن که بر مبنای آن مظنونان به عملیات تروریستی بدون تفهیم اتهام در گوانتانامو نگهداری می‌شدند، استفاده نخواهد کرد.

به گزارش الجزیره، در اسناد قضایی که روز جمعه توسط وزارت دادگستری آمریکا انتشار یافته‌اند به این نکته اشاره شده است که دولت آمریکا دیگر از استانداردهایی که برای بازداشت افراد در دوران بوش استفاده می‌شد، پیروزی نخواهد کرد.

وزارت دادگستری آمریکا در این اسناد قضایی افزوده است که افراد تنها در صورتی تحت بازداشت قرار خواهند گرفت که اثبات شود به طور واقعی و بنیادی از طالبان و یا القاعده حمایت می‌کنند.

اریک هولدر دادستان کل آمریکا با صدور بیانیه‌ای در روز جمعه 13 مارس اعلام کرد:در حالی که ما جهت ایجاد تحول در سیاست‌های نظارت بر بازداشت شدگان تلاش می‌کنیم، ضروری است که در جهت تقویت امنیت ملی خویش و در تطابق با ارزش‌های خویشتن و با استناد به قانون رفتار کنیم.

او در این بیانیه افزود: تغییراتی که امروز انجام گرفته‌اند، منطبق با تمامی این استانداردها هستند و کشور را از پیش قویتر خواهند کرد.

در زمان جرج بوش دولت آمریکا با استناد به واژه جنگجویان دشمن ادعا می‌کرد که در بازداشتگاه‌های خود زندانیانی تحت عنوان زندانیان جنگی ندارد و در نتیجه نیازی نیست در اداره بازداشتگاه‌های خود و به ویژه زندان گونتانامو از قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون ژنو که به رفتار با زندانیان جنگی مربوط می‌شود، پیروی کند.

اما بر خلاف دوران بوش که رئیس جمهوری به عنوان فرمانده کل قوا نحوه رفتار با زندانیان موسوم به جنگجویان دشمن را مشخص می‌کرد، دولت کنونی باراک اوباما زندانیان را با مجوز کنگره تحت بازداشت نگاه خواهد داشت.

در بیانیه وزارت دادگستری آمده است: استانداردهای جدید رفتار با زندانیانی که پس از یازده سپتامبر و در ارتباط با این وقایع بازداشت شدند، منطبق با قوانین بین‌المللی خواهد بود.

کد خبر 77200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز