دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: در روزهای پایانی سال گذشته خبری مبنی بر اجرای کنسرت‌های موسیقی در 2 روز به گوش رسید

 اما مسئولان موسیقی کشور تصمیم گرفتند در این‌باره سکوت کنند. این سکوت خبری به‌خصوص از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد، موجی از نگرانی بین اهالی موسیقی ایجاد کرده است ولی با این حال اهالی موسیقی به‌ویژه پاپ خوان‌ها هم علاقه‌ای به اظهار نظر ندارند و ترجیح می‌دهند آنها هم سکوت کنند.

دکتر محمد علی خبری، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید این خبر را در گفت‌وگوی تلفنی همشهری، به روابط عمومی دفتر موسیقی محول کرد و روابط عمومی هم خبر اجرای کنسرت‌های موسیقی را در 2 روز تایید کرد، اما سؤالات و پیگیری‌ها تا آخرین لحظات تنظیم خبر بی‌نتیجه ماند و آقای مدیرکل همچنان بر سکوت خود ادامه داد.

بابک رضایی، مدیرعامل انجمن موسیقی گرچه این خبر را مورد تایید قرار   می‌دهد اما اعلام می‌کند که این اتفاق قرار است صرفا برای موسیقی پاپ بیفتد و موسیقی کلاسیک، ایرانی و سنتی از این قاعده مستثنی هستند. او در ادامه می‌گوید : به‌زودی امکانات بهتری برای اجرای موسیقی کلاسیک، ایرانی و سنتی ایجاد می‌شود و مراحل مجوز موسیقی از سوی مرکز تعدیل و تصحیح شود.

اصغر امیرنیا،  مدیرعامل بنیاد رودکی نیز در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد که با هماهنگی دفتر موسیقی، مجوز کنسرت‌ها دیگر یک هفته پیش از برگزاری صادر نمی‌شود و اهالی موسیقی می‌توانند از حالا برای همه روزهای سال 88 بدون محدودیت، مجوز برگزاری کنسرت بگیرند.

به اعتقاد وی، به این طریق علاوه بر ایجاد زمان کافی برای تمرین، فضای لازم برای تبلیغ بهتر و ساماندهی فروش بلیت‌های کنسرت هم ایجاد می‌شود. با این حال امیرنیا خبری از برگزاری کنسرت‌ها در 2 روز ندارد و می‌گوید: به ما چیزی ابلاغ نکرده‌اند حتی شخص آقای خبری نیز چنین چیزی را نگفته‌اند.

فقط 2 روز برای دوستداران پاپ

کنسرت‌های پاپ با استقبال خوب مخاطبان مواجه می‌شود؛ استقبالی که شاید در 2 روز جوابگوی همه علاقه‌مندان نباشد. البته بابک رضایی اعتقاد دارد سیاست جدید برای موسیقی پاپ، کنسرت‌های این‌گونه موسیقی را محدود نمی‌کند و می‌‌افزاید: اجرای گروه‌های پاپ منحصر به 2 روز نیست بلکه در یک مکان و توسط یک برگزار کننده، هر گروه پاپ فقط می‌تواند 2 روز به اجرای برنامه بپردازد.

مدیرعامل انجمن موسیقی دلیل این کار را تعدیل جو موسیقی پاپ می‌داند و اظهار می‌دارد: اگر با دید بازتری به این موضوع نگاه کنیم، خواهیم دید که این موضوع مشکلی نیست و اهمیتی هم ندارد. فقط قرار است با این کار، فضای موسیقی آرام باشد و روند کنسرت موسیقی پاپ ادامه پیدا کند.

رضایی در ادامه به این موضوع اشاره می‌کند که قرار نیست برنامه یک گروه پاپ فقط در 2 روز اجرا شود بلکه این گروه‌ها می‌توانند با همان مجوز، 2 روز در سالن وزارت کشور، 2 روز در سالن مرکز همایش‌های برج میلاد، 2 روز در کرج یا هر شهر دیگر برنامه اجرا کنند.

نکته دیگر این است که می‌توانند در ماه‌های بعد هم درخواست اجرای موسیقی کنند و مجددا به اجرای برنامه بپردازند.

سود اجرا در 2 روز

تعداد سالن‌هایی که قابلیت اجرای موسیقی پاپ با حضور تعداد زیادی از علاقه‌مندان را دارند، شاید کمتر از تعداد انگشتان دست باشد و با این حساب دست و پا کردن سالنی دیگر برای 2 روز دیگر، معلوم نیست تا چه حد عملی خواهد بود.

از سوی دیگر با در نظر گرفتن اجاره سالن، دستمزد نوازندگان و خواننده، هزینه تبلیغات و دیگر مخارج، مطابق یک قاعده کلی در کنسرت‌های موسیقی، اگر اجرا با استقبال مواجه شود، تازه از روز سوم به بعد به سوددهی می‌رسد.

با این حال بابک رضایی معتقد است اجرای کنسرت‌ها در 2 روز هم می‌تواند سودده باشد و می‌گوید: برای هنرمندان موسیقی، تعداد روزهای اجرا اهمیتی ندارد؛ آنها دستمزد خودشان را می‌گیرند اما اگر برگزار‌کننده برنامه‌ریزی کند، می‌تواند سود خوبی ببرد.

او با اشاره به برگزاری متعدد کنسرت در سالن‌های مختلف معتقد است که تغییری در تعداد اجراها داده نشده بلکه شکل آن عوض شده است.

کد خبر 78367

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز