همشهری‌آنلاین: معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با انتقاد به تفسیر سازمان تامین اجتماعی از سخت و زیان‌آور بودن حرفه خبرنگاری گفت:

تامین اجتماعی به قانون "هر سال فعالیت در این مشاغل معادل 1.5 سال است" توجه ندارند.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، نخستین نشست خبری علیرضا ملکیان معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در سال 88 صبح دوشنبه، 17 فروردین در محل این معاونت برگزار شد.

ملکیان در این نشست با اشاره به مفاد قانون مربوط به مشاغل سخت و زیان آور - که حرفه خبرنگاری را نیز شامل می‌شود - گفت: چند سال پیش به پیشنهاد وزارت ارشاد حرفه خبرنگاری نیز جزو مشاغل سخت و زیان‌آور انتخاب و معرفی شد اما چون در عنوان آن نام "خبرنگار" آمده بود، بسیاری از شعب تامین اجتماعی قانون را اینگونه تفسیر می‌کردند که عنوان مذکور (خبرنگار) برای همه کسانی که در تحریریه یک نشریه یا خبرگزاری کار می‌کنند، نمی‌شود در حالی که به عقیده ما اینگونه نیست.

وی افزود: در دولت قبلی برای حل این مشکل، عناوینی مانند نویسنده تحریریه، مترجم تحریریه و دبیر سرویس تعیین شد که در واقع همه خبرنگار‌اند و به همین خاطر در مورد مشاغلی که عنوان آنها نیامده بود، مقداری تشکیک درباره خبرنگار بودن یا نبودن شاغلین آنها به وجود آمد.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با اشاره به پیشنهاد معاونت متبوعش به دولت در آذرماه سال 86، اضافه کرد: ما در آن پیشنهاد از دولت خواستیم که ماده 8 آئین نامه اجرایی قانون مشاغل سخت و زیان آور را اصلاح کند و نیز امکان حضور نماینده وزارت ارشاد در کمیته بدوی و نیز کمیته تشخیص و تطبیق مشاغل سخت و زیان آور فراهم شود.

ملکیان در پاسخ سوال خبرنگار مهر درباره نمایندگان مذکور، گفت: نماینده وزارت ارشاد در کمیته بدوی، معاون اداره کل مطبوعات داخلی و نماینده این وزارتخانه در کمیته تشخیص و تطبیق مشاغل سخت و زیان‌آور نیز مدیرکل مطبوعات داخلی است.

وی با یادآوری تصویب این پیشنهاد در عین حال گفت: اما هنوز یک مشکل باقی است و این معضل به همه کسانی که در مشاغل سخت و زیان آور اشتغال دارند، تعمیم پیدا کرده است؛ این مشکل در تفسیری است که اغلب یا همه شعب تامین اجتماعی از ماده 76 قانون تامین اجتماعی می‌کنند.

ملکیان در توضیح این مورد گفت: در این ماده آمده است "کسانی که 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب در مشاغل سخت و زیان‌آور اشتغال داشته باشند، می‌توانند بدون شرط سنی از مزایای بازنشستگی برخوردار شوند". اما در ادامه همین ماده آمده است "هر سال فعالیت در این مشاغل معادل 1.5 سال کار است" و مشکل در اینجاست که شعب تامین اجتماعی به این قسمت از ماده 76 توجهی ندارند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با ذکر مثالی در این مورد، به ضایع شدن حق خبرنگارانی که در مقطعی کوتاه از دوره فعالیتشان، در مشاغلی غیر از مشاغل سخت و زیان آور - از قبیل حرفه خودشان (خبرنگاری) - اشتغال داشته‌اند، اشاره کرد و گفت: تفسیر شعب تامین اجتماعی این است که خبرنگاری که در مدت فعالیتش مثلاً یکسال را در مشاغل سخت و زیان آور فعالیت کرده، دیگر نباید انتظار رعایت قانون مذکور را داشته باشد. در حالی که تفسیر قانونگذار این نبوده و باید تفسیر اشتباه شعب تامین اجتماعی اصلاح شود.

ملکیان وعده داد وزارت ارشاد راهکارهای اصلاح این تفسیر را از طریق مجلس، دولت و سازمان تامین اجتماعی پیگیری کند.

وی همچنین با اشاره به نهایی شدن آئین‌نامه کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری در بهمن ماه 87، ابراز امیدواری کرد که پرویز داوودی معاون اول رئیس جمهوری هر چه زودتر این قانون را برای اجرایی شدن، ابلاغ کند.

به گزارش همشهری آنلاین پیش از این هم علیرضا ملکیان درگفت وگویی با ایسنا اعلام کرده بود: معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، خبرنگار عنوان کلی است که بر اساس آن تمام افرادی که به نوعی با خبر سروکار دارند اعم از دبیر سرویس، سردبیر، معاون سردبیر، دستیار دبیر سرویس، گزارشگر، عکاس و غیره را شامل می‌شود و در نتیجه جزو مصادیق مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شوند.

علیرضا ملکیان - معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ کسانی که طبق قانون جزو مصادیق مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شوند، با بیان این مطلب اظهار کرد: در قانون از عنوان خبرنگار برای افرادی که جزو مصادیق مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شوند، یاد کرده است و بر این اساس حرفه خبرنگاری به‌عنوان یکی از مشاغل سخت و زیان آور دیده شده است.

او افزود: در زمان دولت‌های قبل، در خود دولت نیز مصادیقی در این باره استخراج شده بود که بعضا مشکلاتی را نیز ایجاد می‌کرد. اما با تصویب آیین نامه جدید و حضور نمایندگان معاونت مطبوعاتی و وزارت ارشاد در کمیته‌های بدوی و تجدید نظر، این امکان فراهم می‌شود که مشکل برداشت‌های متفاوت در مصادیق شغلی خبرنگاران و آنچه در قانون درباره‌ی مشاغل سخت و زیان‌آور آمده است، برطرف شده و از حقوق روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در تطبیق سوابق کاری آنان با مشاغل سخت و زیان‌آور دفاع شود.

وی خاطر نشان کرد: پیش از این، برخی شعب تامین اجتماعی تصور می‌کردند به دلیل آنکه در حکم کارگزینی افراد یاد شده، عنوان خبرنگار درج نشده است، شامل این قانون نمی‌شوند، در حالی که این امر به هیچ وجه درست نیست و حضور نمایندگان ارشاد در جلسات کمیته‌های تطبیق و تشخیص مشاغل سخت و زیان‌آور به برطرف شدن این اشکالات کمک خواهد کرد.

به گفته‌ ملکیان تمام کسانی که 20 سال از فعالیتشان در حوزه‌های رسانه‌یی می‌گذرد چنانچه در زمره‌ی مشاغل سخت محسوب نشده‌اند، برای بررسی وضعیت بازنشستگی خود و هم‌چنین تمامی خبرنگاران و روزنامه‌نگارانی که در تطبیق سوابق شغلی خود با آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور مشکلی دارند، می‌توانند به‌صورت مکتوب مراتب را به اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی اعلام کنند تا از طریق کمیته‌های موضوع ماده هشت آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور پیگیری لازم صورت گیرد.

کد خبر 78342

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز