مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
۰ نفر

زمانی که تهران به حوالی بازار و ارگ محدود می‌شد، مناطق شمال‌شرقی تهران که امروزه در محدوده منطقه ۴ قرار می‌گیرد، مثل لویزان و نارمک یا زمین‌های کشاورزی بودند یا مناطقی ییلاقی و پر از باغ و پرنده. این زمین‌ها و باغ‌ها متعلق به درباریان قاجار بود و جایی برای گذراندن تعطیلات ییلاقی‌شان.

منطقه 4 تهران

همشهری آنلاین: از اوایل دهه ۳۰ این منطقه با حفظ موقعیت تفرجگاهی و ییلاقی‌اش، جایی شد که ویلاهای درباریان و ثروتمندان یکی‌یکی در آن قد علم می‌کرد و روستاهایی مثل سوهانک، ازگل، مبارک آباد با رفت و آمد خودروی‌های آخرین مدل هر روز شلوغ‌تر می‌شد. کم‌کم‌کارگاه‌های صنعتی در شرق و جنوب این منطقه سربرآورد و مهاجران از راه رسیدند و مناطقی مثل نارمک و تهرانپارس و حاشیه‌هایی مثل خاک سفید، شمیران‌نو زاده شدند. دهه‌ها از آن سال‌های شلوغی می‌گذرد و انگار  این منطقه به روزهای ییلاقی و خوش آب و هوایش باز گشته است. جنگل‌های لویزان قد کشیده‌اند و بوستان‌هایی مثل پرندگان، سرسبزی و صدای پرندگان را دوباره به این گوشه شمال‌شرقی پایتخت می‌آورند.

زندگی با پرندگان

منطقه‌ای از تهران که ‌زیستگاه بیشتر پرندگان ایران است

بوستان لویزان: بوستان ۸۶ هکتاری جنگلی لویزان، از بوستان‌های بزرگ تهران است. آغاز حیات این بوستان جنگلی به دهه ۴۰ برمی‌گردد. این درختان روی تپه‌های خاکی لویزان کاشته‌ شدند تا با ایجاد یک کمربند سبز، مانع گسترش بیشتر تهران شوند. حالا این بوستان، برای اهالی تهران تبدیل به یکی از تفرجگاه‌های مهم شده. در شمال غربی بوستان از سفره‌خانه و رستوران شیان و متل معروفش غفلت نکنید. از ضلع غربی خیابان هنگام، بالاتر از خیابان استقلال می‌توانید وارد این بوستان بزرگ شوید.

فرهنگسرای اشراق: فرهنگسرای اشراق یا طبیعت یکی از سرسبزترین فرهنگسراهای تهران است. اینجا باغی است قدیمی و ساختمان خود فرهنگسرا هم یک قرن قدمت دارد. حوض‌های هفت‌گانه و درختان تنومند این باغ حسابی معروف‌اند. در اینجا می‌توانید از امکانات مختلفی مثل سینما، نگارخانه، باشگاه‌های ورزشی و سفره‌خانه سنتی استفاده کنید. فلکه دوم تهرانپارس، انتهای خیابان جشنواره، نشانی این فرهنگسراست.

بوستان پلیس: در بزرگراه وفادار، بعد از میدان قنات کوثر می‌توانید یکی از مهم‌ترین بوستان‌های این منطقه را ببینید، البته نه فقط به‌خاطر باغ و امکانات تفریحی‌اش، بلکه به خاطر عمارت تاریخی ارباب هرمز که از سرمایه‌داران معروف دوره پهلوی اول است. این عمارت زیبا که در فهرست آثار ملی هم ثبت شده، مراحل آخر مرمت‌اش را طی می‌کند.

بازیکده خانواده: یک مرکز تفریحی خوب، مدتی است که در حکیمیه، بلوار افق، تقاطع بلوار نور افتتاح شده که می‌توانید ساعت‌های به‌یادماندنی را در آن، همراه با بچه‌های‌تان خلق کنید. این مجموعه وسایل بازی متنوعی دارد، از ماشین‌های بازی مکانیکی و برقی گرفته تا پل‌های طنابی معلق و محوطه‌های اسکیت.

باغ پرندگان: بزرگ‌ترین باغ پرندگان‌کشور، تازگی‌ها در منطقه ۴ افتتاح‌شده و در آن ۲۰‌هزار پرنده از ۲۵۰ گونه آفریقایی و آسیایی وجود دارد. تا ارتفاع ۳۰‌متری این پارک توری نصب‌شده و پرندگان این پارک همه آزادند. می‌توانید  قدم بزنید و  انواع پرندگان را تماشا کنید. این پارک پرندگان تاکسیدرمی هم دارد. ورود خودرو به پارک ممنوع است و باید آن را در پارکینگ مجموعه پارک‌کنید. اتوبوس‌های برقی و کالسکه‌ها البته با دریافت هزینه، مسافران را درپارک جابه‌جا می‌کنند. فاز نهایی ساخت این باغ تا آخر امسال افتتاح می‌شود. این مجموعه‌دیدنی‌در ‌بزرگراه شهید بابایی شرق، بعد از هنگام در خیابان کوهستان قرار دارد.

باغ‌آقای صدراعظم

منطقه‌ای از تهران که ‌زیستگاه بیشتر پرندگان ایران است

حتما عکس معروف سران متفقین را در کنفرانس تهران دیده‌اید؛ عکسی از روزولت، چرچیل و استالین، سران کشورهای آمریکا و انگلستان و روسیه در ۷۰ سال پیش. این عکس روی ایوان شمالی عمارت عین‌الدوله گرفته شده؛ همین عمارتی که امروز تبدیل به یک مرکز فرهنگی ـ هنری شده. سران این کشورها ترجیح دادند، جلسه‌شان را خارج از بافت مسکونی تهران برگزار کنند و به‌همین خاطر باغ و عمارت عین‌الدوله ـ صدراعظم دوره قاجار ـ محل برگزاری این کنفرانس معروف شد. این باغ و عمارتش فراز و نشیب‌های زیادی طی کرد و حالا یکی از تفرجگاه‌های تاریخی شمال‌شرقی تهران است. نگارخانه برگ هم در همین ساختمان دایر است.

کد خبر 782872
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرزمین من

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha