مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
۲ نفر

اگر پیامکی دریافت کردیدکه محتوای ناراحت کننده داشت اولین‌کاری که به ذهنتان می‌رسد چیست؟ آیاهمه پیامک‌ها قابلیت طرح شکایت دارند؟

سعید محمدی - وکیل

همشهری آنلاین _ سرنخ؛‎ سعید محمدی، وکیل پایه یک دادگستری در این باره توضیح می‌دهد:«نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که ارسال هرگونه پیامک مجوزی برای طرح شکایت اشخاص نیست. در واقع باید پیام­ها شامل مواردی باشد که در قانون و مقررات کشور، به عنوان جرم تعریف شده و قانون­گذار مجازاتی را برای آن درنظر گرفته باشد. برای نمونه درماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی عنوان شده است که هرکس به وسیله تلفن برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.»

همچنین طبق ماده واحد قانون تأسیس شرکت مخابرات هرکس تلفن خود را وسیله مزاحمت افراد قرار دهد و یا عمداً باعث اختلال در ارتباط دیگران شود، مرتکب جرم شده و به قطع ارتباط به مدت محدود، جریمه نقدی و نهایتاً قطع دائم سرویس ارتباطی محکوم خواهد شد.»

محمدی، همچنین اضافه می‌کند:«در صورت اثبات این جرم که از طریق تلفن همراه اقدام به نشر اشاعه دروغ اخبار و یا تشویش اذهان عمومی نموده است، مجرم شناخته شده و مشمول افترا و نشر اکاذیب شده می­گردد. مجازات اینگونه جرایم، از دو ماه تا دو سال حبس یا ۷۴ ضربه شلاق است.» 

وکیل پایه یک دادگستری در پاسخ به این سوال که آیا هر نوع پیامک یا تماس به منزله مزاحمت تلقی می‌شود؟ می‌گوید:«خیر. طبق قانون پیام های حاوی محتوای توهین آمیز و فحاشی جرم محسوب می شود. البته برای اثبات مزاحمت پیامکی شروطی لازم دارد. اول اینکه سیم کارت ارسال کننده متن پیامک تحت مالکیت متهم باشد. دوم اینکه دریافت کننده پیامک مالک سیم کارت باشد و همان شخص شاکی درپرونده مزاحمت پیامکی باشد.»

سعید محمدی، به طور خلاصه  از پیش‌بینی مجازات مزاحمت‌های  پیامکی صحبت می‌کند و می‌گوید:«از یک ماه تا یک سال حبس تا ۷۴ ضربه شلاق یا جزای نقدی با توجه به مستندات پرونده در انتظار افرادی است که با ارسال پیامک برای دیگران ایجاد مزاحمت کنند. البته پیگیری مزاحمت پیامکی روش های دیگری هم دارد که آن اقدام از طریق مرکز مخابرات است. در این روش، شرکت مخابرات ابتدا به فرد خاطی اخطار کتبی می‌دهد و در صورت تکرار، یکماه سیم کارت را قطع می کند. پس از آن نیز می توان با مراجعه به دادسرا و طرح شکایت مبنی بر مزاحمت پیامکی همراه با دلایل و ضمائم به اینگونه جرائم رسیدگی کرد.»

کد خبر 782848

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha