مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۱
۰ نفر

بوشهری‌ها سبزی‌پلو ماهی مخصوصی دارند که در پلوی آن به جای سبزی‌پلویی از گشنیز استفاده کرده و با تمبرهندی آن را مزه‌دار می‌کنند.

دم پخت ماهی

همشهری آنلاین: بوشهری‌ها به این سبزی‌پلوماهی دم‌پخت ماهی می‌گویند که البته هیچ شباهتی به دم‌پختک زردرنگ تهرانی‌ها ندارد.

مواد لازم برای ۲ تا ۳ نفر

۲ پیمانه برنج
۴۰۰ گرم ماهی
۲ عدد پیاز متوسط
۳ حبه سیر
یک ق چ پودر تخم گشنیز
۳ ق س گشنیز تازه خرد شده
نمک و فلفل به میزان لازم
روغن به مقدار لازم
۲ ق س آب تمبرهندی

۱. پیازها را ریز خرد کرده و قابلمه‌ای در روغن تفت دهید تا خوب طلایی شود، سیر را هم رنده کرده و به پیاز بیفزایید و هر دو را تفت دهید.  

۲. گشنیز خرد شده و پودر تخم گشنیز را به مواد درون قابلمه (سیر و پیاز) اضافه کرده و با نمک و فلفل مزه‌دار کنید. آب تمرهندی را هم اضافه کنید تا با مواد دیگر بجوشد و آنها را طعم‌دار کند.  

۳. ماهی را به تکه‌های درشت خرد کرده و به مواد اضافه کنید، مقدار کمی آب در قابلمه بریزید و در تابه را بگذارید تا ماهی‌ها پخته شوند. بعد از اطمینان از پخت ماهی که البته زمان خیلی کمی لازم دارد آنها را از بین مواد دیگر جدا کنید و در ظرفی کنار بگذارید.

نکته: اگر ماهی‌تان تیغ دارد بهتر است تیغ‌ها را خوب جدا کنید تا حین خوردن مشکلی نداشته باشید.  

۴. برنج شسته را درون قابلمه حاوی سبزیجات بریزید و مقدار آب را بیشتر کنید؛ در حدی که برای پخت برنج کافی باشد. از اینجا روش درست کردن برنج به شکل کته است. پس مواظب باشید آب را زیاد نریزید تا برنجتان شفته نشود.  

۵. بعد از اینکه آب برنج جمع شد و برنج بی‌آب شد ماهی‌ها را اضافه کرده و مخلوط کنید سپس دم‌کنی را بگذارید و حرارت را کم کنید. حالا مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید تا برنج دم بکشد. پس از این مدت غذا برای سرو آماده است. می‌توانید با گذاشتن گشنیز تازه کنار غذا عطر و طعم غذا را بیشتر و بهتر کنید.

فوت‌وفن

کمی تمبرهندی را با آب خیس کنید و با مالش انگشتان دست آن را خوب در آب حل کنید. بعد از صاف کردن مایه، دو قاشق از آب تمبرهندی را بردارید و در غذا استفاده کنید.  

معمولا برای این غذا از ماهی‌های مختلفی استفاده می‌کنند مثل: شوریده، سنگ‌سر و حلوای سیاه.

کد خبر 782799
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha