شهردار تهران درباره آخرین وضعیت سامانه حمل و نقل معلولان و جانبازان شهرداری تهران که یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره آن پرسشی را در صحن شورای شهر مطرح کرد، توضیح داد.

به گزارش خبرنگار همشهری، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در پاسخ به سوال جعفر تشکری هاشمی عضو شورای شهر درباره جابه جایی سامانه حمل و نقل معلولان، گفت: آقای تشکری هاشمی ۷ سوال را مطرح کردند از جمله جدا شدن سامانه حمل و نقل معلولان، باید بگویم که این کار را ما نکردیم. هفت نکته که ایشان در قالب سوال مطرح کردند منتفی است و هیچ یک صحیح نیست. بنابراین نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر تمام فرمایشات درست باشد بنده این جابه جایی را برای فروردین ماه مصوب کردم پس تاکید دارم که ۷ نکته اصلی آقای تشکری نادرست است و انتظارم دقت است.

او افزود: بنده خودم باید درک کوچکی از معلولیت داشته باشم، موضوع مناسب سازی اهتمام ویژه ماست و عدد و رقم ها مشخص است. بودجه را ۴۱ درصد در این حوزه افزایش دادیم و افزایش ۱۷۵ درصدی ورزشی جانبازان را در دستور کار گذاشتید.

شهردار تهران با بیان اینکه ۴ هزار و ۳۵۰ نفر از این سامانه استفاده می‌کنند اما عدد واقعی جامعه هدف ما بیشتر از ۱۰هزار نفر است، گفت: این سامانه را جایی از شهر گذاشته‌اند که امکان ارائه خدمت به مناطق محدودی دارد در حالی که توزیع این امکانات در کل شهر باید باشد و این سیاست را دنبال می‌کنیم.

زاکانی گفت: این سازمان روزانه ۲۵۰سرویس با ۸۲ون، ۲۰ اتوبوس و ۸مینی‌بوس می‌دهد. سال گذشته ۲۰ ون اضافه کردیم و ۲۰ اتوبوس. پس اهتمام ما از قبلی‌ها بیشتر بوده است. بودجه امسال در این حوزه نسبت به سال ۱۴۰۱، ۱۷۵ درصد رشد داشت، پس اهتمام جدی به این موضوع داشته و داریم. 

شهردار تهران با بیان اینکه اگر موضوع انتقال ماموریت است، منتقل نشده و نقطه جایگزینی برای آنها مشخص کردیم، گفت: ۷نقطه هم برای ارائه خدمت به آنها مشخص کردیم، پس ارتقای سطح خدمت به معلولان و جانبازان کاملا مشخص است. وقتی خدمتی را در شهر توزیع می‌کنیم و امکانات را اضافه می‌کنیم، پس اهتمام ویژه داریم. آن محل ۳هکتاری دانشگاه شریف هم قرار است با مشارکت معاونت علمی فناوری به کارخانه نوآوری تبدیل شود. پس برای افزایش خدمت به معلولان و جانبازان اقدام کردیم. 

او تصریح کرد: تک تک کلمات ما از دید دیگران متفاوت بیان می‌شود. شما با دلسوزی گفتید و من هم طبق قانون عمل کردم. نکته آخر اینکه همه امکانات ما در خدمت معلولان و جانبازان خواهد بود. برای خودمات هم تکلیف یقینی و قطعی است که شورای ششم و مدیریت شهری این شورا به افرادی که ناتوانند، خدمت ویژه داشته باشد. 

زاکانی در ادامه به مناسب‌سازی معابر اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد در مناسب سازی معابر و در بوستانها ۷۴درصد و در ساختمان‌های شهرداری۸۱درصد رشد داشته ایم. پس در مسیر توزیع خدمات درست شهرداری حرکت می‌کنیم.

چرا می‌خواستیم این سامانه را به تاکسیرانی بسپاریم؟

شهردار تهران در رابطه با واگذاری سامانه حمل و نقل معلولان به تاکسیرانی توضیح داد: اینکه چرا تدبیر شده بود که تاکسیرانی درگیر شود؟ دلیلش این بود که در برنامه به ما حکم شده است که تاکسیرانی ۳۰ هزار ون را تأمین کند و الان تاکسیرانی در مسیر توسعه تاکسی و ون است. چون این سامانه بیشتر ون محور است و خدمت به جانبازان و معلولان بیشتر از این طریق بود،‌ تلاش ما این بود که از ظرفیت مجموعه تاکسیرانی استفاده کنیم، البته چنین خواسته‌ای منوط به تصمیم شورا است. از قبل مکان مشخص شده است که ماشین ها کجا مستقر شوند و ون ها و اتوبوس و مینی بوس به این ۷ نقطه فرستاده شدند.

او افزود: سامانه از نظر نیروی انسانی ۱۰۷ نیرو و ۶۳ راننده اتوبوس دارد، باید تأکید کنم که قاعده اداره و پیگیری متمرکز است و خدمت رسانی گسترده می شود، یعنی مینی بوس‌ها، ون ها و اتوبوس‌ها در یک نقطه متمرکز هستند و کار به شکل تیمی پیگیری می‌شود.

رئیس شورای شهر پس از صحبت‌های شهردار تهران تأکید کرد: پیشنهاد ما و باقی اعضای شورای شهر مبنی بر ایجاد ۵ نقطه بود و اگر ۷ نقطه ایجاد شد که بسیار مناسب است. با توجه به توضیحات ارائه شده، محل حرکت و توزیع ون‌ها و اتوبوس‌ها به جای اینکه در یک نقطه باشد،‌ در ۷ نقطه متمرکز می‌شوند که از این نقاط به راحتی ارائه خدمات مانند کاری که در طرشت انجام می‌شد ، ارائه خواهد شد. ما میخواهیم اول تغییرات اتفاق بیفتد و ۷ نقطه کار خود را شروع کنند، بعد سامانه حمل و نقل طرشت جمع شود و وضعیتش تغییر کند.

چمران افزود: در سرای محلات پیش بینی کردیم که خانه ایثار ایجاد شود. بنیاد شهید در این رابطه درخواست داشت و نامه نوشت، حتی یک خانه را برای این موضوع انتخاب کردند تا خانه‌های ایثار شکل بگیرند. انشاءاله این مورد هم با همکاری دوستان سرای محلات پیگیری خواهد شد تا این نقاط هم پاتوق معلولان و جانبازان شود و در هر منطقه از شهر چنین خدماتی ارائه شود.

کد خبر 782524
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha