مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵
۰ نفر

اولین باری که اسم بیماری‌ ام‌اس را نه به طور مستقیم که غیرمستقیم شنیدم یا بهتر بگویم روند پیشروی و مشکلات این بیماری را شناختم در کتاب «سه‌شنبه‌ها با موری» بود.

تاثیر رژیم کتو بر ام اس

همشهری آنلاین: قهرمان این کتاب که استاد دانشگاه است در لحظات آخر زندگی‌اش خاطرات و ماجراهای زندگی فردی‌اش را برای «میچ آلبوم» شاگردش تعریف می‌کند. یکی از دلایلی که باعث شد بتوانم با کتاب همذات‌پنداری کنم واقعی بودن شخصیت داستان بود... ام‌اس اگرچه به نظر بعضی بیماری خطرناکی است اما همین حس انگیزه به یادگار ماندن این اثر است. افراد مبتلا به ام‌اس نیازمند تغذیه مناسب هستند. این کنترل و ملاحظه، هم به کند شدن روند پیشرفت بیماری کمک کرده و هم فرد مبتلا را در ادامه مسیر زندگی تا زمان حیاتش بیشتر کمک می‌کند.  

چربی، پروتئین و هیدرات کربن؛ اینها اصلی‌ترین ارکان در تغذیه بیماران مبتلا به ام‌اس ‌هستند. درواقع این بیماران بیش از هر چیز نیازمند مصرف چربی - البته از نوع سالم - پروتئین و هیدرات کربن هستند که درباره مصرف پروتئین و هیدرات کربن نیز انتخاب نوع و میزان مصرف بسیار مهم است.  

در دنیای چربی‌ها

رژیم غذایی، مخصوص کسانی که دچار ام‌اس هستند

شاید خوردن بعضی خوراکی‌ها برای بعضی افراد مناسب نباشد اما به عکس خوردن بعضی خوراکی‌ها برای گروهی دیگر عین صواب است. مثل خوردن کره مارگارین که برای بیماران مبتلا به ام‌اس ضروری است. به این چربی باید مصرف انواع روغن‌های گیاهی را نیز اضافه کرد؛ چراکه این نوع روغن‌ها سرشار از «اسیدلینولئیک» ‌هستند. به فهرست و میزان اسیدلینولئیک موجود در روغن‌های مفید دقت کنیم:

۱- هر ۱۰۰ گرم مارگارین گیاهی حاوی ۳۰۰/۴۶ میلی‌گرم اسید لینولئیک است.  

۲- هر ۱۰۰ گرم روغن لوبیای سویا ۴۰۰/۵۳ میلی‌گرم اسید لینولئیک دارد.  

۳- در هر ۱۰۰ گرم روغن سبوس گندم ۸۰۰/۵۵ میلی‌گرم اسید لینولئیک وجود دارد.  

بنابراین برای آشپزی یا استفاده از روغن در سالاد بهتر است از این نوع روغن‌ها استفاده کنیم. البته به دلیل آنکه این روغن‌ها کالری دارند، میزان مصرف آنها باید کنترل شده باشد.  

پروتئین، داروی دیگر

رژیم غذایی، مخصوص کسانی که دچار ام‌اس هستند

اگرچه مصرف گوشت یا دقیق‌تر بگوییم پروتئین برای افراد مبتلا به ام‌اس ضروری است اما باید از انواع بدون چربی و ترجیحا گوشت سفید - یعنی مرغ و انواع ماهی - استفاده کرد. مصرف منابع سرشار از پروتئین گیاهی مثل سویا نیز ضروری است.  

همراه پروتئین، مصرف برنج سبوس‌دار، نان‌ سبوس‌دار و انواع سبزیجات بخارپز نیز توصیه می‌شود.  از دیگر منابع مناسب پروتئین می‌توان به مصرف انواع غلات و حبوبات نیز اشاره کرد. این خوراکی‌ها سرشار از پروتئین گیاهی هستند.

 هیدرات‌های کربن، داروی شیرین

رژیم غذایی، مخصوص کسانی که دچار ام‌اس هستند

مصرف هیدرات‌های کربن پیچیده یا مرکب بر استفاده از هیدرات‌های کربن ساده ارجحیت دارد. ذرت، سیب‌زمینی پخته، پوره سیب‌زمینی، برنج، تخم‌مرغ و انواع غلات و حبوبات از خوراکی‌های سرشار از هیدرات کربن هستند.

این نکته مهم را هم فراموش نکنیم که مصرف خوراکی‌ها با شیرینی غیرطبیعی توصیه نمی‌شود. برای انتخاب نان نیز انواع سبوس‌دار بهتر از انواع معمولی است. به میزان لینولئیک اسید موجود در انواع نان‌ها دقت کنیم.

هر ۱۰۰ گرم نان معمولی حاوی ۳۸۵ میلی‌گرم لینولئیک اسید است که در مقایسه هر ۱۰۰ گرم نان گندم سبوس‌دار دارای ۴۱۵ میلی‌گرم و هر ۱۰۰ گرم نان جو سبوس‌دار حاوی ۴۲۰ میلی‌گرم اسید لینولئیک است.

فلز جنگجو

رژیم غذایی، مخصوص کسانی که دچار ام‌اس هستند

برای پوشیدن زره در مقابل بیماری ام. اس، از فلز منیزیم استفاده کنیم. برخی از پژوهش‌ها حاکی از آن است که کمبود منیزیم یکی از عوامل زمینه‌ساز ابتلا به اختلال MS است. این عنصر در خوراکی‌هایی چون: ماهی سالمون، انواع لوبیا، اسفناج و دانه‌های روغنی‌ای مثل دانه آفتابگردان وجود دارد.

دریافت منیزیم کافی، عوارض ناشی از MS مانند گرفتگی ماهیچه‌ها، ضعف و حالت اصطلاحا چنگ شدن عضلات را کاهش داده و کنترل می‌کند.

نکته: «اسید فیتتیک» موجود در گندم و برخی از غلات و حبوبات در جذب منیزیم اختلال ایجاد می‌کند، بنابراین در مصرف غلات و حبوبات جانب احتیاط را رعایت کنیم.

رژیم غذایی، مخصوص کسانی که دچار ام‌اس هستند

امگا ۳- و ویتامین D

رژیم غذایی، مخصوص کسانی که دچار ام‌اس هستند

فکر کنم اگر سراغ بیشتر رژیم‌های غذایی برویم، سروکله ویتامین D و اسیدچرب امگا ۳ پیدا شود! اینجا هم هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهند مصرف مقدار کافی موادغذایی حاوی اسیدچرب امگا ۳ و جذب ویتامین D می‌تواند مانع ابتلا به بیماری MS شود. در صورت ابتلا به این

بیماری، مصرف مرتب خوراکی‌های حاوی اسیدچرب امگا ۳ و ویتامین D می‌تواند بسیاری از مشکلات این افراد را کاهش دهد.

انواع ماهی‌ها به ویژه نوع چرب آنها مثل ماکرل، هرنیک و سالمون سرشار از اسیدچرب امگا ۳ هستند. مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین D نیز با تجویز پزشک معالج یا متخصص تغذیه ضروری است.

رژیم غذایی، مخصوص کسانی که دچار ام‌اس هستند

K و ویتامین B۱۲

رژیم غذایی، مخصوص کسانی که دچار ام‌اس هستند

سوءتغذیه به منظور سوءدریافت ویتامین K و ویتامین B۱۲ روند هضم و جذب غذاها را با مشکل مواجه می‌کند. از آنجا که در افراد مبتلا به MS باکتری‌های روده‌ای- باکتری‌هایی که فلور طبیعی روده هستند- از بین رفته یا به درستی فعالیت نمی‌کنند، بنابراین هضم و جذب غذا باید با مصرف این ویتامین‌ها تنظیم و تسریع شود.

اسفناج و دیگر سبزی‌های پهن برگ با برگ سبز تیره سرشار از ویتامین K هستند. غلات و حبوبات نیز منبع غنی‌ای از ویتامین B۱۲ به شمار می‌روند. بنابراین مصرف این خوراکی‌ها را فراموش نکنیم.

فیبر؛ همکار گوارش

رژیم غذایی، مخصوص کسانی که دچار ام‌اس هستند

از آنجاکه در این بیماری در روند عملکرد طبیعی دستگاه گوارش اختلالاتی ایجاد می‌شود، بنابراین با مصرف برخی خوراکی‌ها باید به بهبود گوارش کمک کرد. مصرف خوراکی‌های فیبردار مثل انواع کلم، کاهو، اسفناج، چغندر، هندوانه، طالبی، خربزه و... می‌تواند به هضم بهتر غذا از طریق تحریک دستگاه گوارش کمک کند.

کد خبر 782176
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha