مطالعه هسته درونی زمین با استفاده از داده‌های لرزه‌نگاری نشان می‌دهد که هسته داخلی جرم یکنواختی ندارد.

هسته زمین

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از studyfinds، دانشمندان در تلاشند تا جایی که تا به حال هیچ انسانی پیش نرفته، به هسته داخلی زمین نزدیک شوند! تیمی از دانشمندان دانشگاه یوتا در درک ساختار و نحوه شکل‌گیری هسته مرموز درونی زمین  پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند. آن‌ها معتقدند امواج لرزه‌ای ناشی از زمین‌لرزه‌های طبیعی به کشف رازهای این منطقه پنهان کمک می‌کند.

هسته داخلی، نه تنها بر میدان مغناطیسی زمین تاثیر می‌گذارد، بلکه نقش مهمی در حمایت از حیات روی سیاره دارد. این مطالعه نشان می‌دهد که بر خلاف فرضیات قبلی، هسته داخلی  جرم یکنواختی ندارد. در عوض، بیشتر شبیه فرشینه‌ای است که از پارچه‌های مختلف درست شده است.

این گروه برای اولین بار این ناهگونی در سراسر هسته داخلی زمین را تایید کردند.  همچنین محققان با بررسی داده‌های لرزه‌ای از شبکه جهانی آشکارسازهایی که در ابتدا برای شناسایی انفجارهای هسته‌ای ایجاد شده بود، به اطلاعاتی درباره عمیق‌ترین مناطق زمین دست یافتند.

کیت کپر، زلزله‌شناس که در این مطالعه مشارکت دارد، می‌گوید که تصویربرداری از داخل هسته زمین به دلیل عمق و ویژگی‌های ناشناخته آن چالش‌برانگیز است. امواج لرزه‌ای ایجادشده توسط زمین‌لرزه‌ها اطلاعات ارزشمندی ارائه می‌دهند، زیرا این امواج در پوسته، گوشته و هسته سیاره منتشر می‌شوند.

زمین از سیارک‌هایی تشکیل شده است که به نوعی [در فضا] در حال افزایش بودند. آن‌ها با یکدیگر برخورد می‌کنند و انرژی زیادی تولید می‌شود. کاپر توضیح می‌دهد که کل سیاره، وقتی در حال شکل‌گیری است، در حال ذوب شدن است و به این ترتیب هسته تشکیل می‌شود. فلزات به مرکز می‌روند و سنگ مایع بیرون می‌ماند و با گذشت زمان سخت می‌شود. دلیل اینکه تمام فلزات در آن محلند، این است که از سنگ‌ها جرم بیشتری دارند. 

تجزیه و تحلیل این تیم از داده‌های لرزه‌ای جمع‌آوری شده از ۲۴۵۵ زمین‌لرزه، ساختار و رفتار هسته داخلی زمین را آشکار کرد. آن‌ها کشف کردند که ناهمگونی هسته داخلی با رفتن به سمت مرکز زمین عمیق‌تر می‌شود. این مشاهدات، بینشی در مورد روند رشد هسته داخلی در طول زمان ارائه می‌دهد. هسته داخلی در گذشته، به سرعت رشد کرد و به تعادل رسید و سپس با سرعت کمتری به رشد خود ادامه داد. این فرآیند رشد، منجر به حضور آهن مایع محبوس در هسته جامد شد.

بیشتر بخوانید:

اهمیت این تحقیق فراتر از ارتقای درک ما از هسته زمین است. این تحقیق، نشان‌دهنده اهمیت استفاده از داده‌های لرزه‌ای برای رمزگشایی از اطلاعات پنهان در رابطه با سیاره‌مان است. این یافته‌ها به تلاش‌های مداوم برای پیش‌بینی فعالیت‌های لرزه‌ای، بهبود پیش‌بینی آب‌وهوا و ارتقای دانش ما از جو زمین کمک می‌کند. کار تیم تحقیقاتی دری را برای اکتشاف بیشتر در اعماق زمین باز و راه را برای اکتشافات آینده هموار می‌کند.

این مطالعه در مجله «Nature» منتشر شده است.

کد خبر 782164
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha