با نگاهی به گستره غبارآلود یک دشت گدازه در مریخ، از فاصله ۸۷ میلیون کیلومتری، فرودگر اینسایت ناسا ممکن است آخرین نمای خود از سیاره سرخ را به زمین فرستاده باشد.

اینسایت

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت ساینس آلرت، این کاوشگر در اوایل سال ۲۰۱۹ جمع‌آوری داده‌ها را آغاز و درک ما را از درون مریخ متحول کرد.

اکنون پنل‌های خورشیدی آن با گرد و غبار پوشانده شده، قدرت باتری آن رو به اتمام است و تقریبا چیزی به خاموش شدن همیشگی این فرودگر در مریخ باقی نمانده است.

ناسا در ماه مه اعلام کرده بود که می‌داند چنین اتفاقی خواهد افتاد و عملیات علمی اینسایت احتمالا تا پایان سال متوقف خواهد شد، اما اکنون واقعیت تلخ در راه است و ما باید با یکی دیگر از پیشگامان مریخ خداحافظی کنیم.

ناسا در توییتی فاش کرد که احتمالاً آخرین تصویری است که از اینسایت (InSight) را می‌بینیم، زیرا قدرت باتری‌های آن برای انتقال داده‌های بزرگ بسیار کم شده است.

برخلاف سایر دستگاه‌های روباتیکی که مریخ را کاوش می‌کنند، مانند کنجکاوی و استقامت، اینسایت یک مریخ‌نورد نیست. فرودگر، زمانی که بر روی مریخ مستقر شد، در مرز بین ارتفاعات جنوبی با دهانه و ارتفاعات شمالی هموارتر قرار داشت. در آنجا، مجهز به مجموعه‌ای از ابزارهای طراحی‌شده برای نظارت بر فعالیت‌های سیاره‌ای درونی، کشف کرد که مریخ آنقدر که ما مدت‌ها تصور می‌کردیم، سیاره‌ای مرده نیست.

در عوض، فضای داخلی سیاره سرخ با فعالیت لرزه‌ای و احتمالا آتشفشانی غوغا می‌کند. این اطلاعات به دلایل متعددی باورنکردنی است.

زمان مرگ کاوشگر مریخ فرا رسید | شاید این آخرین عکس باشد

اولاً، تمام آن فعالیت‌های داخلی، امواج صوتی لرزه‌ای را تولید می‌کند که در داخل مریخ جهش می‌کنند و به کارشناسان لرزه‌نگاری اطلاعات مورد نیاز برای ایجاد اولین نقشه دقیق از ساختار داخلی سیاره سرخ را می‌دهند.

ابزارهای آن همچنین به اندازه کافی حساس هستند تا برخورد شهاب‌سنگ‌ها به مریخ را شناسایی کنند که دانشمندان آنها را تا دهانه‌های تازه ردیابی کردند. این اطلاعات می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا تاریخچه برخورد مریخ را بهتر درک کنند؛ تاریخی که می‌تواند به توضیح برخی از ویژگی‌های زمین‌شناسی و جوی این سیاره کمک کند.

و فعالیت آتشفشانی پیامدهای باورنکردنی دارد. مریخ خیلی سرد و جو آن بسیار نازک است که آب مایع روی سطح آن جمع شود، به این معنی که حیات آنطور که ما می‌دانیم نمی‌تواند در آنجا جریان داشته باشد.

اما اگر فعالیت‌های آتشفشانی در مریخ وجود داشته باشد، این گرمایش داخلی ممکن است از یخ زدن دریاچه‌های زیرسطحی جلوگیری کند و محیطی را فراهم کند که از نظر تئوری حیات میکروبی در آن زنده بماند.

بنابراین، در حالی که اینسایت تنها برای کمتر از ۴ سال عملیاتی بود، به ما امکان وجود یک مریخ را بسیار متفاوت از گرد و غبار بی‌ثمر و یخ‌زده‌ای که به نظر می‌رسید، داد.

اینسایت هنوز کاملاً خاموش نشده است. ناسا تا زمانی که ممکن است به برقراری تماس ادامه خواهد داد.

کد خبر 729450

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha