مریخ‌نورد استقامت در حال پایان دادن به ماموریت اصلی خود در سیاره سرخ است.

مریخ  نورد استقامت

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت اسپیس، مریخ‌نورد استقامت در ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ در کف دهانه جزرو مریخ فرود آمد و یک ماموریت سطحی بلندپروازانه را آغاز کرد که برای یک سال سیاره سرخ که حدود ۶۸۷ روز زمین است، طراحی شده بود.

آن زمان اکنون به پایان رسیده است. روز جمعه (امروز) تقویم مریخ برای استقامت تغییر کرد، اما این روبات ۶ چرخ به طور یکپارچه به یک ماموریت طولانی در روز شنبه (فردا) ارسال خواهد شد.

استقامت دو وظیفه اصلی در سیاره سرخ دارد. این مریخ‌نورد در حال جستجوی نشانه‌های احتمالی حیات در مریخ در کف جزر به وسعت ۴۵ کیلومتر است که میلیاردها سال پیش میزبان یک دریاچه بزرگ و یک دلتای رودخانه بود. استقامت همچنین در حال جمع‌آوری و ذخیره ده‌ها نمونه است که کمپین مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، در اوایل دهه ۲۰۳۰ برای مطالعه دقیق به زمین خواهد آورد.

این کمپین یک فرودگر ناسا با موشک پرتاب و همچنین یک مدارگرد بازگشت به زمین توسط ESA را در اواسط تا اواخر دهه ۲۰۲۰ به سیاره سرخ پرتاب خواهد کرد. این طرح از استقامت می‌خواهد که نمونه‌های خود را به سمت فرودگر هدایت کند.

موشک سپس محموله گرانبها را به مدار مریخ می‌فرستد، جایی که کاوشگر ESA آن را می‌گیرد و مواد را به زمین می‌برد.

استقامت تا به امروز پیشرفت‌های زیادی در زمینه نمونه‌برداری داشته است. مریخ نورد قبلاً ۱۸ لوله از ۳۸ لوله نمونه‌برداری تیتانیوم و همچنین ۳ تا از ۵ «لوله شواهد» خود را پر و مهر و موم کرده است که به اعضای تیم مأموریت کمک می‌کند تمیزی سیستم نمونه‌برداری این مریخ‌نورد را ارزیابی کنند.

پایان ماموریت اصلی مریخ‌نورد استقامت | یک سال مریخی به اتمام رسید!

مریخ‌نورد شروع به ذخیره نمونه‌ها نیز کرده است و تا به امروز ۴ لوله از ۱۰ لوله برنامه‌ریزی شده را روی بخشی از سطح جزرو که تیم ماموریت آن را ۳ چنگال نامیده‌اند، انداخته است. این انبار یک نسخه پشتیبان است تا احتمال اینکه استقامت نتواند نمونه‌های خود را در زمان مناسب به فرودگر منتقل کند، پوشش می‌دهد. (این مریخ نورد در حال حاضر وضعیت خوبی دارد، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که سلامت آن تا پایان دهه جاری باقی بماند.)

در این صورت، دو هلیکوپتر کوچکی که روی فرودگر پرتاب می‌شوند، لوله‌های نمونه را یکی یکی از انبار می‌آورند.

با در نظر گرفتن این پرچین، تیم ماموریت در حال جمع‌آوری دو نمونه از هر یک از سنگ‌های هدف خود بوده است.

بیشتر بخوانید:

پس از پایان انداختن نمونه‌ها در انبار ۳ چنگال، استقامت به سمت بالای دلتای رودخانه باستانی جزرو حرکت می‌کند و احتمالاً صعود را در فوریه به پایان می‌رساند.

مریخ‌نورد سپس منطقه را برای ۸ ماه آینده کاوش خواهد کرد و از جمله به دنبال سنگ‌هایی خواهد بود که توسط رودخانه باستانی جزرو به سمت دهانه شسته شده‌اند.

کد خبر 732967

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha