متاسفانه امروزه به دلایل مختلف از جمله سبک نادرست زندگی بر تعداد دارندگان حیوانات خانگی به ویژه سگ و گربه در شهر اضافه می‌شود و نگهداری حیوانات در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی نارضایتی شهروندان را به همراه داردکه گاهی به طرح شکایت منجر می‌شود.

نگهداری سگ در آپارتمان و وکیل

به گزارش همشهری آنلاین، سعید محمدی، وکیل پایه یک دادگستری درباره اینکه آیا قوانینی برای نگهداری حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه در آپارتمان وجود دارد که بتواند بسیاری از مشکلات و دعاوی بین همسایگان را برطرف کند؟ می‌گوید:«قانون نگهداری حیوانات در شهر، به دلیل رایج شدن نگهداری حیوانات، تصویب شده است. اول از همه باید بگوییم  نگهداری انواع حیوانات در مکان خصوصی و واحد شخصی فرد اصولاً جرم نیست و خلاف قانونی اتفاق نیافتاده، مگر اینکه سایر همسایگان بتوانند اثبات کنند که نگهداری آن حیوان حتی در واحد اختصاصی نیز باعث ایجاد بیماری و یا سلب آسایش اعضای ساختمان است.»

آیا نگهداری حیوان درآپارتمان جرم است؟| شکایتمان را به کجا ببریم؟

وی اضافه می‌کند:«بنابراین اگر کسی مدعی باشد که نگهداری سگ حتی در واحد شخصی نیز، بهداشت عمومی ساختمان را به هم می‌زند و بتواند آن را ثابت کند، شخص تحت عنوان مجرمانه اقدام علیه بهداشت عمومی تعقیب مجازات می‌شود. نکته بعدی این است که ایجاد مزاحمت نکند. مثلا اگر بر اثر صدای زیاد موجب مزاحمت برای واحد کناری داشته باشد شخص می‌تواند شکایت نماید.»

محمدی، وکیل پایه یک دادگستری دوشرط برای نگهداری حیوانات در منزل شخصی مطرح می‌کند، اول اینکه برای همسایه‌ها ایجاد مزاحمت نکند واز نظر مقررات و قوانین و همچنین بهداشت ایجاد بیماری نکند. در صورت بروز هرکدام از این دو مورد شخص نگهدارنده حیوان، طبق قانون مجرم است و سایر همسایه‌ها می‌توانند از او شکایت کنند.

او در ادامه به ماده 3آیین نامه اجرایی قانون تملک  آپارتمان‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید:«قسمت‌هایی از ساختمان که به ‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم مورد استفاده تمام شرکا است، قسمت‌های مشترک محسوب ‌می‌شود و ‌نمی‌توان انحصاری از آنها استفاده کرد. در تبصره ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها، گذاشتن میز و صندلی و… در قسمتهای مشترک ممنوع است. قسمت‌های مشترک در ملکیت مشاع تمام شرکای ملک است، هر چند که در قسمت های اختصاصی واقع شده باشد. با توجه به مطالب فوق الذکر امکان نگهداری حیوانات در مشاعات ساختمان اصلا وجود ندارد مگر با رضایت تمامی مالکان ساختمان.»

به گفته محمدی، در صورتی که حیوانات باعث ایجاد مزاحمت برای همسایگان شوند، بهترین شیوه برای حل مشکل استفاده از روش‌های مسالمت آمیز ودر غیر این صورت وقتی طرفین عدم تمایل خود را به حل مشکل نشان دهند؛ شاکی می‌تواند برای حل مشکل اقدام به طرح شکایت و ارجاع امر از طریق مراجع قضای مربوط اقدام کنند. برای این کار باید این مراحل را طی‌کنند: ابتدا تماس با مامورین کلانتری، تنظیم استشهادیه محلی، پیگیری پرونده و ارسال اظهارنامه قضایی و ...

کد خبر 781784

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پليس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • نبات IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    5 7
    ... گربه که سر و صدا نداره. در ضمن دور از انسانیت هست که حیوونی که تحت سر پرستی بوده و تو ناز و نعمت بوده تو خیابون رها بشه ...