شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از تشکیل کمیسیون ویژه‌ای جهت بحث درخصوص تدوین سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف در کشور در این نهاد خبر داد.

به گزارش مهر، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست مطبوعاتی که پس از نخستین جلسه مجمع در سال 1388 برگزار شد، اظهار داشت: در جلسه مجمع مقرر شد کمیسیون ویژه‌ای با عضویت 11 نفر ازجمله آقایان باهنر، دری نجف‌آبادی، مجید انصاری، ایروانی، بیژن نامدار زنگنه، حسین مظفر، داوود دانش جعفری، محسن رضایی، پرویز داوودی، علی آقا محمدی و محمد‌هاشمی جهت بحث درخصوص تدوین سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف در کشور تشکیل شود تا این کمیسیون درصورت نیاز در قالب مجموعه بحث‌هایی، سیاست‌های لازم را با تایید رهبری ابلاغ کند.

دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام با هدف پیگیری و اجرایی‌کردن فرمایش مقام معظم رهبری درباره اصلاح الگوی مصرف، اقدام به تشکیل کارگروه‌های ویژه در این باره کرده‌اند و هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی‌نیز امروز به بررسی راه‌های اصلاح الگوی مصرف خواهد پرداخت که احتمالا نتیجه آن، تدوین طرحی جامع در این باره است.

مقام معظم رهبری، سال 1388 را سال اصلاح الگوی مصرف نامگذاری کرده‌اند و از مسئولان و مردم خواستند در جهت صرفه‌جویی و مصرف صحیح منابع کشور اقدامات جدی انجام دهند.

مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس در روزهای اخیر در مصاحبه‌های متعدد درباره ضرورت‌های اصلاح الگوی مصرف سخن گفته‌اند و به‌نظر می‌رسد با پایان یافتن تعطیلات، از روزهای آینده باید منتظر اقدامات عملی در این راستا بود.

در همین حال، به گفته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، کمیسیون ویژه‌ای جهت بحث درخصوص تدوین سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف در کشور در این نهاد، تشکیل شده است.

از سوی دیگر، بنابر اعلام معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری، کارگروه ویژه‌ای در این معاونت برای بررسی موضوع اصلاح الگوی مصرف تشکیل شده است که حداکثر تا پایان ماه جاری، راهبردها و سیاست‌های اجرایی مورد نیاز برای عملیاتی کردن این امر مهم و چگونگی درج احکام مورد نیاز در لایحه برنامه پنجم توسعه سال 1388 را نهایی خواهد کرد.

همچنین یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از تهیه طرحی جامع پیرامون اصلاح الگوی مصرف و مطرح شدن آن در صحن علنی در نخستین جلسات مجلس در سال‌جاری خبر داد.

بنا بر اعلام معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، مرکز آمار ایران به‌منظور تدوین شاخص‌های مورد نیاز برای اصلاح الگوی مصرف، پیگیری لازم را برای اعلام موضوع به همه دستگاه‌های اجرایی اعم از سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی انجام خواهد داد.

به‌علاوه، شناسایی و تعیین راهکارهای علمی برای اصلاح فرایندهای اداری، کاهش هزینه‌های غیر‌ضروری، اولویت‌بندی فعالیت‌ها و سایر اقدام‌هایی که نتیجه آن به اصلاح الگوی مصرف درون نظام اجرایی کشور کمک کند، اقدام‌های دیگری است که دولت قصد اجرای آن را دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درخصوص اصلاح الگوی مصرف گفت: این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح گردیده و مقرر شده تا در حد سیاست‌های کلی، کمیسیونی در مجمع تشکیل شود و قرار است آقای باهنر از مجلس در این کمیسیون حضور داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خانه ملت، علی لاریجانی که در دیدار با کارکنان مجلس شورای اسلامی به مناسبت آغاز سال جدید سخن می‌گفت، افزود: باید مدل‌ها و الگوهایی را نهادینه کرد و در این راه مجلس آماده هرگونه همکاری است. نماینده مردم قم ادامه داد: در این رابطه مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست‌هایی را تدوین کرده و دولت نیز نظرات کارشناسی خود را ارائه کرده است، آن بخش که احتیاج به قانونگذاری دارد مجلس آماده همکاری است.

تهیه طرح جامع اصلاح الگوی مصرف

حمیدرضا حاجی بابایی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز از تهیه طرحی جامع پیرامون اصلاح الگوی مصرف و مطرح شدن آن در صحن مجلس در نخستین جلسه آن در سال‌جاری خبر داد.

وی اظهار داشت: مجلس و کمیسیون‌های تخصصی در سال جدید درباره روند قانونگذاری در سال 88 و قوانینی که باید برای تحقق اصلاح الگوی مصرف مصوب شوند اقدامات لازم را انجام خواهند داد تا مجلس بنابر جایگاهی که دارد بتواند قانونی تاثیرگذار و کارشناسانه در این خصوص ارائه دهد.

کد خبر 78158

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز