گروه بورس: سازمان خصوصی‌سازی‌ با اعلام برنامه واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بهار امسال از واگذاری سهام بانک‌ها و بیمه‌ها طی بهار امسال در بورس خبر داد.

به گزارش همشهری، در شرایطی که به‌دلیل رکود مستمر در بورس تهران در سال گذشته، بخشی از برنامه‌های خصوصی‌سازی‌ به سال‌جاری موکول شد، به‌نظر می‌رسد مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌درصدد هستند با آغاز سال جدید، شتاب بیشتری به برنامه واگذاری سهام شرکت‌های دولتی بدهند؛

به‌طوری که روز گذشته مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی‌ و یکی از معاونانش از واگذاری سهام 600 شرکت دولتی در سال‌جاری خبر دادند و از سوی دیگر سید مهدی عقدایی، دیگر معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ از واگذاری سهام بانک‌ها و بیمه‌ها در بهار امسال خبر داد. معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در این باره به همشهری گفت: براساس برنامه قرار است سهام بانک‌های تجارت و صادرات در بهار امسال واگذار شود.

عقدایی در پاسخ به این پرسش که آیا سهام بیمه‌ها نیز در بهار امسال واگذار خواهد شد یا خیر، افزود: تلاش ما این است که سهام بیمه البرز را در بهار امسال واگذار کنیم اما به‌طورکل سهام بیمه‌های البرز و آسیا در نوبت واگذاری قرار گرفته‌اند.

به گفته او، درصورت تصویب هیات واگذاری، سهام این شرکت‌ها در بهار امسال در بورس واگذار خواهد شد.عقدایی تاکید کرد: مابقی سهام بانک ملت نیز در بهار امسال به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

در همین زمینه، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز ضمن تایید این خبر اعلام کرد: به‌طور قطع واگذاری بخشی از سهام بیمه‌ها و بانک‌ها در بهار امسال انجام خواهد شد.

سید حمید پورمحمدی در جمع خبرنگاران افزود: سهام بانک‌ها و بیمه‌ها آماده واگذاری است و با رعایت ملاحظات بازار سرمایه واگذار می‌شود.

وی از واگذاری یکی از شرکت‌های بیمه به‌عنوان شرکت بعدی قابل واگذاری در این بخش خبر داد و یادآور شد: در کمترین زمان می‌توانیم واگذاری بانک‌ها و بیمه‌ها را آغاز کنیم و به‌ترتیب در سال‌جاری سهام یک شرکت بیمه، یک بانک و سپس بقیه آنها را واگذار خواهیم کرد.

واگذاری 600 شرکت

اما در شرایطی که قرار است برنامه واگذاری‌های سال جدید با عرضه سهام بانک‌ها و بیمه‌ها در بورس کلید بخورد، مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی‌ از واگذاری سهام 600 شرکت دولتی در سال 88 خبر داد و اعلام کرد: 11 هزار و 500 میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی در سال 87 واگذار شد.

به گزارش مهر، غلامرضا‌حیدری‌کرد زنگنه گفت: اسامی اکثر شرکت‌های دولتی در لیست واگذاری سهام در سال‌جاری قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه خصوصی‌سازی‌ سهام بانک‌ها و بیمه‌های دولتی مشمول اصل 44 امسال محقق خواهد شد، اظهارداشت: سهام بانک‌ها و بیمه‌ها مهم‌ترین سهام شرکت‌های دولتی برای واگذاری محسوب می‌شوند.

تغییر در جدول واگذاری‌ها

از سوی دیگر، اسماعیل غلامی، دیگر معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ از اعمال تغییراتی در واگذاری 610 شرکت دولتی به ارزش 5/11 هزار میلیارد تومان در سال 88 و اولویت واگذاری سهام حفاری شمال خبر داد.

غلامی در گفت‌وگوبا فارس، اعلام کرد: براساس جداول یک و 2 قانون بودجه سال 88 دولت، گروه بندی سه‌‌گانه شرکت‌ها تغییر کرد اما هنوز نهایی نشده است.

غلامی ادامه داد: براساس تغییرات اولیه و با تکیه بر قانون بودجه، 508 شرکت دولتی در2 جدول یک و 2تقسیم شده‌اند که جدول یک شامل شرکت‌های بند الف اصل 44 قانون اساسی و جدول 2 شامل شرکت‌های صدر اصل 44 است.

معاون سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه براساس قانون برنامه چهارم، هزار و 20 شرکت دولتی باید واگذار شوند، ارزش واگذاری شرکت‌های دولتی در سال جدید را 5/11 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: از این مبلغ حدود 2 هزار و 650 میلیارد تومان بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی و غیره بوده و 2 هزار و 500 میلیارد نیز بابت مابه‌التفاوت حقوق کارکنان و بازنشستگان در نظر گرفته شده و 5‌هزار میلیارد تومان سهام نیز به‌صورت بورس یا مزایده واگذار خواهد شد.

معاون سازمان خصوصی‌سازی در بخش پایانی اظهارات خود بیان داشت: از میان شرکت‌های مشمول صدر اصل 44، شرکت‌ حفاری شمال در اولویت واگذاری قرار دارد.

واگذاری پلکانی

غلامی همچنین در گفت‌وگوی دیگری با ایلنا در مورد شیوه واگذاری سهام شرکت‌های دولتی اعلام کرد: درهیچ نقطه‌ای از دنیا واگذاری‌ها در گام اول از دست دولت خارج نشده و ما نیز نمی‌توانیم در این مرحله، مدیران دولتی را به‌صورت کامل کنار بگذاریم؛ در چنین شرایطی واگذاری شرکت‌های مشمول اصل 44 باید به‌صورت پلکانی انجام شود.

او افزود: شرکت‌های مشمول واگذاری در سال 88 در جداول قانون بودجه مشخص شده‌اند ولی نحوه واگذاری شرکت‌های مشمول اصل 44 بستگی به شرایط داخلی بازار دارد

کد خبر 78145

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز