جمعه ۱۴ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

گروه بورس: گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار حاکی است، زیان سرمایه‌گذاری در بورس تهران ابتدای سال‌جاری میلادی 8درصد بوده است.

به گزارش همشهری، در شرایطی که سال گذشته میلادی شاخص‌های بورس تهران با روند نزولی به کار خود پایان داده بودند این نوار نزول در سال جدید نیز ادامه پیدا کرده و گزارش‌ها حاکی از آن است که در 2 ماهه ابتدایی سال‌جاری میلادی ارزش معاملات و شاخص‌های بورس تهران کاهش یافته است.

شاخص کل بورس تهران در طول یک سال گذشته بیش از 19 درصد کاهش یافته است اما فعالان بازار امیدوارند بورس تهران بتواند در روز‌های پیش رو با روندی رو به رشد مواجه شود اما به‌نظر می‌رسد بازار سهام کشور دست کم تا برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، در خرداد ماه همچنان با روند نزولی مواجه باشد.

در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد تحولات سیاسی پیش رو می‌تواند معادلات آینده بازار سهام را تغییر دهد چون اقبال بازار سهام به برخی چهره‌های سیاسی می‌تواند به شاخص‌های بورس تهران شوک بدهد و آنها را مثبت یا منفی کند.

هرچند تحلیلگران عمده‌ترین دلیل نزول شاخص‌های بورس تهران را بروز تحولات داخلی و آغاز بحران‌های مالی در جهان می‌دانند اما سابقه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نشان داده است این رویداد باعث بروز تحولات ناگهانی در بازار سرمایه می‌شود.

در حالی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، به غیر از شرایط انتخاباتی که هنوز فضای اقتصادی و سیاسی کشور را به نحو فرا‌گیری درگیر نکرده، سیاست‌های مالی دولت در سال جدید از مهم‌ترین عوامل تاثیر‌گذار در معاملات بورس در روز‌های آینده است. به گفته آنان همچنین وضعیت آینده بازار ارتباط تنگاتنگی با تعیین سیاست‌های پولی و سیاست‌های اجرایی بازار سرمایه دارد.

اما در چنین شرایطی فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در تازه‌ترین گزارش خود تغییرات بازار‌های سهام را در کشور‌های مختلف محاسبه کرد و بر مبنای این گزارش، بازدهی بورس تهران درماه فوریه نزدیک به 9درصد کاهش یافته است.

براین اساس شاخص سود نقدی و قیمت در طول این ماه 8/8 درصد کاهش یافته است که این موضوع بیانگر کاهش میزان بازدهی شرکت‌های بورس تهران است.

شاخص سود نقدی و قیمت که در ماه ژانویه عدد 34 هزارو 45 واحد را نشان می‌داد در ماه فوریه به 32 هزارو 578 واحد رسیده است.

همچنین براساس گزارش این فدراسیون ارزش بورس تهران در این ماه 8/2 درصد کاهش یافته و به 5/46 میلیون دلار رسیده است. فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، ارزش بورس تهران را در ماه ژانویه 2/47میلیون دلار محاسبه کرده است.

این در حالی است که ارزش بورس تهران در طول 12 ماه گذشته به‌دلیل واگذاری سهام شرکت‌های دولتی از مرز 72 میلیون دلار نیز گذشته بود اما کاهش مداوم شاخص‌های بورس تهران باعث شد تا ارزش بورس تهران در کمتر از 9 ماه بیش از 27 میلیون دلار کاهش پیدا کند. عمده‌ترین دلیل افزایش ارزش بورس تهران واگذاری سهام شرکت‌های اصل 44 مانند کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مخابرات و بانک ملت بود. اما این واگذاری‌ها هم نتوانست رؤیای مسئولان بورس تهران را برای رسیدن به بورس 100 میلیارد دلاری محقق کند.

کد خبر 78050

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز