همشهری آنلاین: فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق گفت: نیروهای عراقی و آمریکایی برای بیرون راندن شبه نظامیان از پناهگاه‌هایشان در شهر موصل عملیات‌های گسترده‌ای را از سر خواهند گرفت.

به ایسنا، ژنرال ریموند اودیرنو، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق در گفت‌وگوی ویژه خود با روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور اظهار داشت: به رغم خروج نیروها از شهرهای عراق همزمان با پایان ژوئن هرگز اشتباهات گذشته در تعجیل در خروج از مناطق درگیر که امکان بازگشت شبه نظامیان را شدت می‌بخشد، تکرار نخواهد شد.

وی تصریح کرد: ما از تجربیات سال‌های گذشته خود استفاده خواهیم کرد و می‌دانیم که مناطق درگیر عراق باید کاملا پاکسازی شود و باید نیروهای آمریکایی شیوه‌ای جدید را اتخاذ کنند. باید اجازه احیای مناطق درگیر و بازسازی آنها داده شود. در حالی که عقب نشینی شتاب‌زده از این شهرهای پرتنش موجب می‌شود که ساکنان این مناطق بار دیگر با ناامنی روبه‌رو شوند.

سایت اینترنتی شباب العراق به نقل از اودیرنو گزارش داد: نیروهای آمریکایی و عراقی در نابودی شبه‌نظامیان و خارج ساختن آنها از موصل به تلاش‌هایشان ادامه خواهند داد.

این فرمانده آمریکایی اذعان داشت که نیروهای آمریکایی با مجموعه چالش‌هایی در سراسر عراق روبه‌رو هستند که مهمترین آنها ادامه آموزش شبه نظامیان عراقی، کاهش زیاد بودجه عراق در راستای بازسازی و احیای سیستم‌های امنیتی عراق و نگرانی مداوم از تشکیل برخی گروه‌های مسلح از سوی اهل سنت است.

ژنرال اودیرنو تصریح کرد: شهر موصل خطرناک‌ترین منطقه عراق است، اما در چند ماه آینده اوضاع این شهر بهتر خواهد شد.

وی عنوان داشت که شهر بعقوبه در حال حاضر شاهد بهبودی اوضاع است و در همین مسیر نیز در حال حرکت است.

ژنرال اودیرنو در ادامه گفت‌وگوی خود ضمن تاکید بر لزوم تکمیل مسئولیت‌های نیروهای آمریکایی در 30 ژوئن آینده عنوان داشت: باید گام مربوط به عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق مشخص شود و بر اساس طرح عقب‌نشینی باید عملیات نظامی ارتش آمریکا در عراق به طور کامل همزمان با پایان ماه اوت سال 2010 پایان یابد و به این ترتیب حدود 50 هزار سربازی که باقی خواهند ماند باید همزمان با پایان سال 2011 عراق را ترک کنند.

ریموند اودیرنو تصریح کرد: انتخابات پارلمانی آینده در پایان سال جاری یا در اوایل سال 2010 باید در شرایطی امن برگزار شود و ما باید برای حفظ امنیت در زمان انتخابات نیروی کافی و لازم را در اختیار داشته باشیم. در عین حال نیز باید تعداد نیروها را در تمامی مناطق عراق به 50 هزار نیرو یا کمتر کاهش دهیم.

این ژنرال آمریکایی عنوان داشت: ما هم‌چنان باید در قبال تصمیم‌گیری‌هایمان در خصوص تعداد نیروها در عراق و اینکه باید در کجا از آنها استفاده کنیم انعطاف پذیری لازم را حفظ کنیم و در زمان مناسب و تعیین شده در این باره تصمیم بگیریم. این امر با توجه به عملکرد ما در قبال حاکمیت عراق بسیار مهم است.

ژنرال آمریکایی تصریح کرد که نیروهای آمریکایی همزمان با نزدیک شدن به زمان سالگرد تاسیس حزب بعث در شهر موصل، 7 آوریل در منطقه مستقر خواهند شد و در این راستا اقدام به طرد شبه نظامیان از مناطق مختلف موصل خواهند کرد.

خبرنگار کریستین ساینس مانیتور این گفت‌وگو را در زمان بازدید میدانی اودیرنو از مناطق مختلف استان نینوا صورت داد.

کد خبر 78135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز