همشهری آنلاین: یک ژنرال‌ سابق آمریکایی گفت در میان تصاویر بدرفتاری با زندانیان در عراق که دولت باراک اوباما همچنان آنها را محرمانه تلقی می‌کند، تصاویری از تجاوز به زندانیان وجود دارد.

خبرگزاری اتریش از لندن گزارش داد، آنتونیو تاگوبا (Antonio Taguba)، سرگرد سابق که ریاست تحقیقات درباره بدرفتاری در زندان بدنام ابوغریب عراق را بر عهده داشت به روزنامه لندنی "دیلی تلگراف" گفت از تصمیم اوباما برای جلوگیری از انتشار این تصاویر حمایت می‌کند.

به گفته وی، انتشار این تصاویر می‌تواند به طرح شکایت‌های حقوقی منجر شده و امنیت نیروهای آمریکا را به خطر بیندازد.[شکایت زندانیان ابوغریب از شکنجه‌گران آمریکایی]

وی گفت: "توصیف این عکس‌ها به اندازه کافی زشت هست، باور کنید."

بر اساس گزارش دیلی تلگراف، این تصاویر بیش از آنچه تصور می‌رفت بدرفتاری سربازان آمریکایی را به نمایش می‌گذارد. یکی از این تصاویر نشان می‌دهد که چگونه یک سرباز آمریکایی به یک زندانی تجاوز کرده، یک عکس دیگر نشان می‌دهد که چگونه یک مترجم مرد یک زندانی مرد را مورد تجاوز قرار می‌دهد.[رامسفلد از شکنجه در زندان ابوغریب مطلع بوده است]

چند روز پیش در آمریکا یک سرباز سابق که 24 سال دارد به خاطر تجاوز به یک نوجوان 14 ساله و قتل خانواده‌اش حین عملیات در عراق به حبس ابد محکوم شد. این جنایت مارس 2006 در محمودیه رخ داد و به یکی از سنگین‌ترین جرایم نیروهای آمریکایی در عراق تبدیل شد. این جنایت از نظر ارتش آمریکا به مقاومت‌ها دامن زده و وجهه نیروهای مسلح آمریکا را در عراق به شدت خراب کرد.

سابقه طولانی شکایت

سازمان حقوق بشری ACLU (اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا) سال‌هاست به منظور انتشار این تصاویر شکواییه‌ای را تنظیم کرده است. سال 2004 افشای برخی از این تصاویر که تحقیر و آزار جنسی زندانیان عراقی را به دست نظامیان آمریکایی به نمایش می‌گذاشت، خشم جهانی را برانگیخت.

در این تصاویر می‌توان دید که لیند انگلند، سرباز آمریکایی چگونه با تمسخر به عریان بودن زندانیان می‌خندد. در تصویری دیگر نشان داده شده که چگونه هرمی از زندانیان برهنه روی هم تلنبار شده‌اند. 11 سرباز آمریکایی به خاطر جنایات ابوغریب محکوم شده‌اند. تنها افسری که به خاطر رسوایی عکس‌ها در برابر دادگاه نظامی قرار گرفت، فقط توبیخ شد.

سنای آمریکا در گزارشی به بررسی روش‌های وحشیانه بازجویی پرداخته که در دوره ریاست جمهوری جرج بوش انجام گرفته است.
بر اساس گزارش سنا، بدرفتاری با زندانیان و روش‌های وحشیانه بازجویی بر مبنای برنامه آموزشی بقا، تجاهل، مقاومت و فرار (SERE) بخشی از یک حرکت قاعده‌مند بوده است.

کد خبر 82356

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز