شهردار منطقه ۱۹ با اشاره به این نکته که در بازه زمانی ۴۰ روزه تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز پیگیری خواهد شد، گفت: از ۱۵ مرداد تا به امروز ۲۰ ساختمان به همراهی مالکان و به شکل داوطلبانه رفع تخلف شد.

ساختمان‌های غیرمجاز نیمه تخریب شده در خلازیر

همشهری آنلاین - لیلا شریف: کوچه گل‌ها در محله خلازیر روزهای شلوغی را پشت‌سر می‌گذارد و ۱۱روز پس از آنکه نخستین گام‌ها برای تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز این محله برداشته شد، بار دیگر تخریب‌ها از سر گرفته شدند تا راه برای آسوده‌خاطری سودجویان و مافیا بسته شود.

براساس اصول نظام مهندسی، اهالی ناحیه۳ منطقه۱۹ اجازه ساخت ۴طبقه - شامل یک طبقه همکف و ۳طبقه روی آن - را داشتند، اما سازندگان مسکن در این ناحیه از استانداردها پیروی نکردند و شرایط را برای قد کشیدن ساختمان‌های بدقواره در دل محله مهیا کردند که آن هم بدون رعایت اصول ایمنی در ساخت‌وساز انجام شده است. تصور کنید زلزله کوچک‌مقیاسی رخ دهد؛ چه تعداد از این غیرمجازها روی سر مردم خراب می‌شوند.

اهمیت برخورد با مافیای ساخت‌وساز غیرمجاز موجب شد تا شهرداری وارد میدان شود. ۱۵مرداد به‌عنوان نخستین روز برخورد با این ساختمان‌ها با اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای گره خورد و پس از آن حادثه تلخ ، برای چند روز، کار مقابله با ساخت‌وساز منطقه۱۹ متوقف شد و در فاصله ۱۵مرداد تا امروز بسیاری خواستار پیگیری تخریب‌ها از شهرداری شدند؛ تا جایی که پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر نیز در جلسه روز سه‌شنبه، از شهرداری خواست که مانع توقف تخریب‌ها شود؛ این موضوع به سرعت از سوی شهرداری پاسخ داده شد؛ چراکه پیگیری ادامه عملیات جزو برنامه‌های منطقه۱۹ و شهرداری بود. با توصیه ویژه علیرضازاکانی، شهرداری تهران بار دیگر این موضوع را در دستور کار قرار داد و به‌گفته تورج فرهادی، شهردار منطقه۱۹ قرار است از امروز تا ۴۰روز دیگر به‌طور مستمر عملیات تخریب در این منطقه پیگیری شود. خوشبختانه مردم منطقه پای کار آمده‌اند و برخی تخلف‌ها با کمک داوطلبانه مالکان رفع شده است.

تخریب روزانه ۵ ساختمان در دستور کار است

فرهادی در رابطه با شروع مجدد تخریب‌های منطقه۱۹ به همشهری توضیح داد: «طبق دستور شهردار و تأکید شورای شهر تهران مبنی بر استمرار تخریب ساختمان‌های غیرایمن و رفع تمام تخلف‌ها این موضوع پیگیری و دوباره کمیته‌ای در منطقه تشکیل شد.»

او با بیان اینکه هماهنگی‌ها با دستگاه‌های ذیربط ازجمله یگان حفاظت، نیروی انتظامی و مرجع قضایی، سازمان آتش‌نشانی، اورژانس و ستاد مدیریت بحران و... انجام شده، عنوان کرد: «از روز گذشته با استفاده از شیوه‌های مختلف در محدوده‌هایی که ساختمان‌های غیرایمن و متخلف در آنها ساخته شده است، اطلاع‌رسانی کرده‌ایم. همچنین در یک حضور میدانی با استفاده از قابلیت‌های نیروی انتظامی، یگان حفاظت شهرداری و نیروهای شهربان در محلات با بلندگو و وسایل صوتی به همه اهالی اطلاع‌رسانی شد که رفع تخلف‌ها ادامه خواهد داشت.»
او ضمن تأکید بر رعایت مبحث۱۲ در مسیر تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز، در رابطه با میزان تخریب‌های روز گذشته (چهارشنبه) توضیح داد: برای آنکه تمام جوانب کار رعایت شود و مشکلی رخ ندهد، قرار است که هر روز ۵ساختمان تخریب شود. ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که حداقل برای ۴۰روز آینده این کار پیگیری شود.

تخریب ۲۰ساختمان با اقدام داوطلبانه مالکان

همراهی اهالی محل با شهرداری برای پیگیری تخریب‌ها نکته قابل‌توجهی است که از سوی شهردار منطقه مطرح شد. فرهادی اینگونه روایت می‌کند: از همان هفته گذشته تا امروز مالکان نزدیک به ۲۰ساختمان به شکل داوطلبانه درحال کم‌کردن طبقات و تخریب هستند. این یک اتفاق خوب است؛ چراکه اقدامی که ما باید در ۴روز به سرانجام می‌رساندیم از سوی مردم رفع و رجوع شد. تخریب‌های روز گذشته موجب برخورد جدی با ۳ساختمان شد تا براساس استانداردهای موجود، تخلف رفع شود. شهردار منطقه۱۹ معتقد است که حضور مردم برای رفع تخلف‌ها، اتفاقات بهتری را رقم می‌زند: «برنامه ما این است که ۴۰روز به‌طور مستمر این تخریب‌ها انجام شود و پیش‌بینی می‌کنیم  مردم با مشاهده پیگیری ما به کمک بیایند. مجبور هستیم به‌طور کامل ساختمان غیرمجاز را تخریب کنیم اما مردم می‌توانند در پهنه‌های مربوطه با استحکام‌سازی‌ سازه‌ها و حل مشکل مالکیت، ۴طبقه روی همکف داشته باشند. ما اصراری بر تخریب نداریم؛ اگر مردم خودشان رفع تخلف کنند، اتفاق بهتری رخ می‌دهد.»

تشریح روش‌های تخریب

تخریب کامل ساختمان‌های غیرمجاز معمولا با تکیه بر ۳روش کشش به وسیله کابل، گوی‌های نوسانی و مواد ناریه (در شیوه ناریه از مواد منفجره که دارای قدرت کمتر انفجاری و تخریب هستند، استفاده می‌شود.) انجام می‌شود. فرهادی در توضیح شیوه تخریب در این منطقه گفت: روش‌های مورد استفاده مطابق با آیین‌نامه مبحث۱۲ است و ما خارج از آیین‌نامه و از روش جدید استفاده نمی‌کنیم. اگر یک ساختمان غیرمجاز بخواهد تعداد طبقاتش کم شود، از طبقه بالا به سمت طبقه پایین حرکت و تخریب را انجام می‌دهیم، اما در حال حاضر برای تخریب کامل از روش کابلی و ناریه استفاده می‌کنیم.

ستاد مدیریت بحران، نیروهای شهرداری و یگان حفاظت شهرداری تهران در کنار نیروی انتظامی قرار است نکات ایمنی و امنیتی این عملیات ویژه را پیگیری کنند تا در ۴۰روز آینده دست سوداگران از منطقه۱۹ کوتاه و شرایط برای زندگی امن‌تر در این منطقه مهیا شود.

کد خبر 781054
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    1 0
    عجب!! کاش هیچوقت اجازه تخلف داده نمیشد... باید افرادی که در شهرداری گوتاهی کردن که این همه تخلف رخ بده هم پاسخگو کرد البته توسط قوه قضائیه لنشالله