راه افتادن برنامه‌های محلی به رهبری زنان محله، توانایی آنها برای جریان‌سازی و پیوند دادن اعضای محله به یکدیگر را نشان می‌دهد. توجه به این موضوع در برنامه‌ریزی‌های شهری می‌تواند خروجی‌ها و نتایج تحول‌آفرینی داشته باشد که تاکنون سابقه نداشته است.

محله جوانمردقصاب

به گزارش همشهری آنلاین، ریحان‌شهر از نظر ایده و پشتوانه علمی نسبت به بسیاری از طرح‌هایی که در بخش عمومی اجرا می‌شوند سرآمد است. گرفتن ایده مشارکت از شهروندان نقطه قوت این طرح است که کمتر نمونه‌های مشابه در کشور دارد. از این ایده در مشارکت، نه‌تنها درباره خانواده که درباره سایر امور اجتماعی نیز می‌توان بهره گرفت.
ویژگی برجسته دیگر، قابلیت ریحان‌شهر برای افزایش توانمندی‌های زنان و نشان دادن آن در عمل است. راه افتادن برنامه‌های محلی به رهبری زنان محله، توانایی آنها برای جریان‌سازی و پیوند دادن اعضای محله به یکدیگر را نشان می‌دهد. توجه به این موضوع در برنامه‌ریزی‌های شهری می‌تواند خروجی‌ها و نتایج تحول‌آفرینی داشته باشد که تاکنون سابقه نداشته است.
در نهایت، انتقال تجربه ریحان‌شهر به دیگران اهمیت ویژه‌ای دارد. در نظام‌نامه ریحان‌شهر، هر آنچه برای یادگیری و الگوبرداری لازم است بیان شده و می‌تواند نقشه راه کسانی باشد که علاقه‌مندند این ایده را در حوزه خودشان اجرا کنند. گزارش‌های مجریان از پروژه‌های محلی به‌رغم تفاوتی که در تفصیل و کیفیت دارد، منبع ارزشمند دیگری است که می‌تواند الهام‌بخش و یاریگر مشارکت‌جویان باشد. حتی گزارش‌های ناظران به واسطه نکاتی که از آنها می‌توان استخراج کرد ارزش آموزشی و انتقال تجربه دارد. از این رو، ضروری است مستندات فوق در پایگاه الکترونیکی شهرداری در دسترس همگان قرار گیرد تا دانش و تجربه ریحان‌شهر در مقیاسی وسیع، در معرض نقد و بهره‌برداری قرار بگیرد. بعضاً برخی از محتواهای آموزشی تولید شده قابلیت استفاده فردی هم دارد و می‌تواند مورد استفاده عموم شهروندان قرار گیرد. اما برای کسانی که می‌خواهند این طرح را پیاده کنند مراجعه به نظام‌نامه در کنار هدایت راهبر علمی ضرورت دارد تا درک بهتری از جزئیات داشته باشند. مجموعه این مستندات، آرشیوی غنی از مشارکت خانواده‌محور فراهم می‌آورد که حفظ و اشاعه آن به اندازه اجرای آنها اهمیت دارد.

برنامه‌های محلی به رهبری زنان محله | مشارکت شهروندان نقطه قوت ریحان‌ شهر
مهری جدی، مدیر مشارکت‌های اجتماعی اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران


 

کد خبر 780961
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha