مجموع نظرات: ۱
پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۰
۰ نفر

کوکو از جمله غذاهایی است که زمستان و تابستان ندارند ولی از آنجا که مجبور نیستیم آن را داغ داغ مصرف کنیم و سرد آن هم معمولا به همان خوشمزگی گرمش است، می‌توان آن را یکی از مناسب‌ترین غذاهای تابستانی در نظر گرفت.

كوكوي چِغِرتمه

همشهری آنلاین: کوکوها برای مسافرت و پیک نیک هم بسیار مناسبند. از اسم عجیب و غریب این کوکو تعجب نکنید. این کوکو هم از همان کوکوهای مناسب فصل است که در گیلان زمین پخته می‌شود. فقط با توجه به اینکه در این کوکو مرغ به کار رفته، نسبت به دیگر کوکوهای مشابه فسادپذیرتر است و برای نگهداری نیاز به فضای خنک دارد.

مواد لازم 

۲۰۰ گرم فیله مرغ
۲۰۰ گرم لوبیای سبز
۳ عدد تخم‌مرغ
یک عدد فلفل دلمه‌ای قرمز
یک عدد پیاز
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
۳ حبه سیر
۳ ق چ زعفران آب شده
روغن به مقدار لازم

۱. فیله مرغ را در یک قابلمه با کمی آب و مقداری زردچوبه و نمک آب‌پز کنید و بگذارید تا آب آن تمام شود. سپس تکه‌های مرغ را با چاقو برش زده و خلالی خرد کنید. حالا تکه‌های مرغ را با مقداری روغن در تابه تفت دهید. لوبیاها را هم بعد از پاک کردن به همان حالت درسته آب‌پز کنید.  

۲. پیاز را به صورت خلالی ریز کنید و در تابه با مقداری روغن تفت دهید تا طلایی شود. لوبیاها را هم که از قبل پخته‌اید، خرد کرده همراه با تکه‌های مرغ، نمک و فلفل به مواد اضافه کنید و هم بزنید تفت داده شود. در این فاصله فلفل دلمه‌ای را هم نگینی خرد کرده و سیر را هم پس از رنده کردن به مواد بیفزایید. حالا تفت دادن را ادامه دهید تا مواد طعمشان را به هم بدهند.  

۳. بعد از آماده شدن مواد، تابه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید مخلوط کاملا سرد شود. مواد را داخل کاسه ریخته، تخم‌مرغ‌ها را داخل آن بشکنید و خوب هم بزنید. حالا نوبت اضافه کردن زعفران است.

۴. در پایان یک تابه را روی حرارت قرار داده مقداری روغن را در آن داغ کنید. حالا مواد کوکو را در تابه بریزید و حرارت را کم کرده، اجازه دهید تا یک طرف آن کاملا سرخ شود. سپس کوکو را برش زده و برگردانید تا طرف دیگر هم به همین صورت سرخ شود. بعد از حدود ۱۵ دقیقه، حرارت را خاموش کرده و کوکو را در ظرف مناسب سرو کنید.

یه‌جور دیگه

می‌توانید این کوکو را داخل فر هم درست کنید. برای این کار فر را از یک ربع پیش با ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید، سپس مایه کوکو را در ظرف پیرکس یا تابه‌ای با دسته فلزی بریزید و آن را در طبقه وسط قرار داده و برای حدود ۲۰ دقیقه اول با شعله پایین و بعد ۱۵ دقیقه با شعله بالا بپزید.  

فوت‌وفن

اگر تخم‌مرغ را در مخلوط مواد داغ بریزید، بلافاصله بسته شده و دیگر کارکرد اصلی‌اش را در پخت کوکو ندارد.

کد خبر 780944
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha