تصویر ژرف از فضا، لکه‌ای قرمز را نشان می‌دهد و این لکه سرخ کهنسال‌ترین کهکشانی است که تا کنون دیده‌ شده است.

کهکشان

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ساینس الرت، یک لکه قرمز که در پس‌زمینه تصویری ژرف از فضا کمین کرده، اکنون به عنوان یکی از قدمی‌ترین کهکشان‌های شناخته شده در کیهان تایید شده است.

این کهکشان مِیسی (Maisie) نام دارد، و تجزیه و تحلیل طیف‌سنجی تایید کرده که تلسکوپ فضایی جیمزوب این جرم را ۳۹۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ رصد کرده است. اگرچه این آن‌قدرها هم که دانشمندان در ابتدا فکر می‌کردند به آغاز جهان نزدیک نیست، اما اکنون این کهکشان یکی از کهن‌ترین کهکشان‌های تاییدشده در کیهان است.

به گفته تیمی تحقیقاتی به سرپرستی پابلو آرابال هارو ستاره‌شناسی از بنیاد ملی علوم ایالات متحده «NOIRLab»، نتایج این مطالعه به تایید این ایده که جهان در آغاز پرجمعیت‌تر از چیزی بوده است که ما فکر می‌کردیم، کمک می‌کند. 

استیون فینکلشتاین، ستاره‌شناس از دانشگاه آستین تگزاس می‌گوید: نکته هیجان‌انگیز در مورد کهکشان میسی این است که این کهکشان یکی از اولین کهکشان‌های دور شناسایی‌شده توسط  جیمزوب است، و از این مجموعه، اولین کهکشان است که از نظر طیف‌سنجی تایید شده است.» این کهکشان به نام دختر او میسی نام‌گذاری شده که در روز تولدش کهکشان کشف شد. 

بهترین ابزاری که در حال حاضر برای شناسایی بازه زمانی ظهور کهکشان‌ها در کیهان داریم ردشیفت یا انتقال به سرخ (redshift) است. از آن‌جایی که جهان با سرعتی شتابان در حال انبساط است، به نظر می‌رسد که بیشتر اجرام در خارج از کهکشان ما در حال عقب‌نشینی هستند. هر چه نور برای رسیدن به ما مسافت دورتری را طی کند، این‌طور به نظر می‌رسد که اجرام دورتر با سرعت بیشتری از ما دور می‌شوند. این امر منجر به کشیده شدن نور یا تغییر رنگ به سمت طیف قرمز می‌شود. طول موج بلندتر و به قسمت های قرمزتر طیف نزدیک می‌شود. با استفاده از حرف «z» برای توصیف این پدیده، ستاره‌شناسان از معیارهای انتقال به سرخ برای تعیین زمان تابش نور استفاده می‌کنند.

جیمزوب ابزار قدرتمندی است که جهان را در این طول موج‌های فروسرخ مطالعه می‌کند. به همین دلیل است که دانشمندان از آن برای نگاه کردن عمیق‌تر به کیهان اولیه به کار می‌گیرند. اما بیش از یک راه برای محاسبه z وجود دارد. هنگامی که فینکلشتاین و تیمش برای اولین‌بار اطلاعاتی درباره کهکشان میسی منتشر کردند، از تخمین انتقال به سرخ بر اساس نورسنجی استفاده کردند. آن‌ها به z~۱۲  رسیدند و این بدان معناست که طبق نتایج آن‌ها، کهکشان میسی در حدود ۳۶۶ میلیون سال پس از انفجار بزرگ مشاهده شده است.

بیشتر بخوانید:

برای اصلاح این نتیجه، تیم با استفاده از ابزار طیف‌نگار فروسرخ یا «NIRSpec» جیمزوب، که نور را برای تجزیه و تحلیل دقیق‌تر به طول‌موج‌های مختلف نزدیک به فروسرخ تقسیم می‌کند، بررسی‌ها را ادامه دادند. داده‌های این ابزار، انتقال به سرخ را به z=۱۱.۴  تغییر داد و این یعنی کهکشان حدود ۳۹۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ مشاهده شده است. یعنی نور کهکشان میسی حدود ۱۳.۴ میلیارد سال سفر کرده تا تلسکوپ جیمزوب تصویر آن را ثبت کند. 

این تحقیق در «Nature» منتشر شده است.

کد خبر 780746
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    میگن عمر جهان کمتر از ۱۴ ملیاردساله اما یجای دیگه میگن ۱۴ملیارد ساله نوری فاصلس تا اول دنیا خب سال زمینیو سال نوری که خیلی متفاوتن باید تکلیف این اختلافو روشن کنن