در فرهنگ مردم کن درخت چنار از حرمت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. از این رو آنهادرختان چناررا وقف حسینیه ها کرده اند.

خیابان سرآسیاب کن

همشهری آنلاین- سمیرا باباجانپور: سایه درخت چنارو مقاومت آن برای ادامه حیات و پولی که از فروش چوبش کسب می‌شد ریشه این نوع نگاه و تفکراهالی کن محسوب می‌شود. حسین محمدی، یکی از اهالی محله کن، می‌گوید: «از قدیم به ما می‌گفتند که شاخه‌های درخت چنار را نشکنید. ما هم رعایت می‌کردیم.

کهنسال‌ترین موجودات زنده پایتخت را اینجا ببینید
چنار معروف محله سرآسیاب کن

خواندنی های بیشتر را اینجا بخوانید

یادم می‌آید چند بار تصمیم گرفتند درخت کنار حسینیه محله میانده را ببرند. این درخت در دیوار حسینیه فرو رفته بود و باعث می‌شد خرابی‌هایی به بار بیاید. اما کسی شاخ و برگ های این درخت را نبرید. الان هم اگر داخل کن بروید می‌بیند چنارها بااینکه به سمت خانه‌ها کج شده‌اند اما کسی آن‌ها را نمی‌برد.»

کهنسال‌ترین موجودات زنده پایتخت را اینجا ببینید
چنا رمحله میانده کن

کهن‌سال‌ترین موجودات زنده تهران را اینجا ببینید

یکی از دیدنی‌ترین خیابان‌های تهران را باید خیابان سرآسیاب محله کن بنامیم. اگرچه خیابان ولی‌عصر(عج) به خیابان چنارستان پایتخت مشهور شده است، اما درواقع خیابان سرآسیاب محله کن در غرب تهران را باید خیابان چنارستان تهران با چنارهای کهن و قطور نامید.

کهنسال‌ترین موجودات زنده پایتخت را اینجا ببینید
چنار محله بالون کن

چنارهایی که هرکدام قدمتی بیش از ۲۰۰ سال دارند و همچنان سایه‌سار نیک خود را به رهگذران می‌بخشند. چنارهای این خیابان را باطراوت ترین چنارهای تهران باید نامید.

کهنسال‌ترین موجودات زنده پایتخت را اینجا ببینید
چنارهای محله اسماعیلیون کن

علی عباسی، از باغداران محله کن، می‌گوید: «حال خوش این چنارها دلیل دارد. ریشه همه این چنارها از آب قنات کن که از حاشیه خیابان می‌گذرد غوطه‌وراست، جون چناراست و آب. پس هرچه چنار سیراب‌تر، طراوت و تازگی‌اش بیشتر. چنارهای این خیابان مالک خاصی ندارد. از قدیم‌الایام مردم محله مراقبشان هستند.»

کد خبر 780655

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha