مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: پرده‌برداری از جت مسافربری جدیدی موسوم به جت آرام در لندن، اعتراضات ناشی از سر و صدای زیاد عبور هواپیماها را از سوی افرادی که در اطراف فرودگاه‌ها زندگی می‌کنند، کاهش می‌دهد.

یک تیم 40 نفره از محققان دانشگاه‌های کمبریج و ام آی تی با اختصاص زمان سه ساله یک فروند هواپیمای جت وسیع و ساده شده را طراحی کردند.

این جت آرام که صدای آن از خارج فرودگاه به اندازه صدای یک ماشین لباسشویی شنیده می‌شود، از ظرفیت حمل 215 مسافر برخوردار است و امکان استفاده از آن تا سال 2030 مهیا می‌شود.

کاهش صدای هواپیماها در سال‌های اخیر مورد توجه شرکت‌های هواپیماسازی همچون بوئینگ و ایرباس و شرکت‌های سازنده موتورهای جت از جمله جنرال الکتریک، فناوری‌های متحد و رولز رویز قرار گرفته است.

اگرچه تلاش این شرکت‌ها همواره بر استفاده از فناوری‌های موجود تمرکز یافته، محققان دانشگاه‌های کمبریج و ام آی تی طراحی مجدد هواپیمایی را در نظر گرفتند که از سر و صدای کمتری برخوردار باشد.

بنا بر گزارش رویترز، در سیستم جت آرام به‌جای استفاده از تیغه تثبیت کننده عمودی در ناحیه دم از یک جفت تثبیت کننده در نوک بال‌ها بهره گرفته شده است. طول بال‌های این هواپیما 68 متر و طول کلی از نوک هواپیما تا دم 44 متر است.

سیستم طراحی این هواپیما به آن امکان می‌دهد تا با سرعت پایین‌تری در هوا باقی بماند و بدین ترتیب به هنگام فرود سر و صدای کمتری را تولید کند.

کد خبر 7806

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز