مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

از زمان ایده‌های پروازی لئوناردو داوینچی تا موفقیت ساخت هواپیما به دست برادران رایت و بقیه طلایه‌داران این صنعت، مهندسان هوا فضا اکنون دست به ساخت موجودات پرنده‌ای زده‌اند که حتی تصورش را هم نمی‌شدکرد.

مردم در این زمان و این قرن عجیب، به دنبال سفرهای تجارتی، نظامی و حتی سیاحتی با سرعتی معادل ۱۰ برابر سرعت صوت هستند (۱۰ ماخ).

هنگامی که ایالات متحده آمریکا از طریق تشکیل کنسرسیومی از ۳ شرکت قدرتمند صنایع هوایی به نام‌های بوئینگ، لاکهید مارتین و نورتروپ گرومن در انتظار تحولی در صنعت هوافضا است و به دنبال ساخت هواپیمای جنگنده آینده( FSA) و بمب‌افکن‌های سنگین است در جای دیگری پروژه‌ای بی‌نظیر در حال پیگیری است.

در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور گروهی به سرپرستی مهندس پرستون کارتر در حال تکمیل پروژه‌ای هستند که نسل جدیدی از هواپیماها را معرفی می‌کند که هایپرسور (HyperSoar) نام گرفته است.

تمامی طرح‌ها برای مسافرت با سرعت ۱۰ ماخ طراحی شده است؛ یعنی ۳ کیلومتر در ثانیه. در این صورت شما می‌توانید در زمانی کمتر از ۲ ساعت در هر گوشه از این کره خاکی حضور پیدا کنید.

سریع‌ترین هواپیمای دنیا 72 1- SR  فقط ۳ تا ۴ ماخ سرعت داشته است و از طرفی سریع‌ترین هواپیمای مسافربری دنیا به نام کنکورد است که ۲ ماخ سرعت دارد اما هایپرسور با سرعت ۱۰ ماخ می‌تواند در هر دو زمینه تجاری، نظامی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

پروژه هایپرسور هنوز روی کاغذ است و طرح‌های عملی آن اجرا نشده است و این‌گونه که به نظر می‌رسد آخرین هدف و سخت‌ترین آن ساخت مدل مسافربری آن خواهد بود. زیرا باید امنیت تمام مسافران با وجود این سرعت و شیوه پرواز مخصوص لحاظ شود. این شیوه پرواز مخصوص مانند راکت‌هایی است که در آب شلیک می‌شوند.

هایپرسور از موتورهای هوادم با تکنولوژی خاصی بهره می‌برد. این موتورها، هایپرسور را تا ارتفاع ۴۰ کیلومتری بالا می‌برد و سپس در آن ارتفاع موتورها خاموش می‌شوند و ادامه مسیر که حدود ۲۰ کیلومتر است، با موتورهای خاموش صورت می‌گیرد.

دوباره هنگامی که به اوج رسید که ارتفاعی در حدود ۶۰ کیلومتر است با همان موتورهای خاموش به سمت پایین فرود می‌آید و هنگامی که داخل جو زمین شد و با کمتر شدن ارتفاع هوا چگال‌تر (فشرده‌تر) می‌شود و نیروی بالا برنده آیرودینامیکی بیشتر می‌شود و فقط با کار کم و نیروی اندک موتور، بالا رفتن مجدد هواپیما آسان‌تر می‌شود و این سری اعمال (فرودها و صعودها) به صورت متناوب صورت می‌گیرد تا هایپرسور به مقصد برسد.

در اصل در یک دوره پرواز چندین بار فرود و فراز دارد و اگر برای مثال از شیکاگو در آمریکا پرواز کند و به سمت توکیو در ژاپن پرواز کند (۱۰۱۲۳ کیلومتر) در این پرواز ۱۸ بار فرود و فراز اتفاق می‌افتد و کل این پرواز می‌تواند طی ۶۲ دقیقه انجام شود و یا از لس‌آنجلس تا نیویورک که در حدود ۳۹۶۸ کیلومتر است را با ۵ فرود و صعود در عرض تنها ۳۵ دقیقه طی می‌کند.

فاصله هر فراز یا صعود متوالی همان‌گونه که در شکل مشاهده می‌شود ۴۵۰ کیلومتر است و با چنین عملی سوخت بسیار کمتری نسبت به مسیر مستقیم مصرف می‌شود.

کد خبر 19947

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز