چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

شرکت هواپیماسازی ایرباس، بزرگ‌ترین شرکت هواپیماسازی اروپا و رقیب اصلی شرکت بوئینگ آمریکا اعلام کرد تحویل نخستین سوپرجمبو جت جدید این شرکت به‌نام ایرباس ۳۸۰ زودتر از اکتبر سال آینده میسر نخواهد بود.

شبکه خبری سی‌ان‌ان از لندن خبر داد، به‌این ترتیب تحویل این هواپیما به مشتری آن یعنی شرکت سنگاپور ایرلاین، یک سال دیگر به تعویق خواهد افتاد.

 قرار بود این هواپیما غول پیکرشش ماه قبل به مشتری آن تحویل شود امااکنون یک سال دیگر زمان لازم است تا سنگاپور ایرلاین به بزرگ‌ترین هواپیمای جهان دست یابد.

 به گفته سی‌ان‌ان، این تعویق بحران تجاری ایرباس را تشدید می‌کند زیرا به دنبال این تعویق، سایر تعهدات ایرباس به شرکتهای هواپیمایی جهان برای تحویل ایرباس 380 نیز به تعویق خواهد افتاد.

 براساس اعلام ایرباس، این شرکت نخستین سوپرجمبوجت خود را با ظرفیت ۵۵۰ نفر در اکتبر سال آینده، 13 فروند بعدی را در سال  2008، 25فروند بعدی را در سال 2009 و 45 فروند دیگر را در سال 2010 تحویل خواهد داد اما برای کلیه این تاخیرها شرکت ایرباس باید حدود پنج میلیارد دلار هزینه اضافی پرداخت کند که این مبلغ علاوه بر آسیب به اعتماد مشتریان، ممکن است چرخش آنها را به طرف رقیب ایرباس یعنی بوئینگ آمریکا را موجب شود.

 هواپیمای ایرباس ۳۸۰ به قیمت 300 میلیون دلار گرانترین هواپیمای جهان است که برای پروازهای طولانی‌مدت مناسب است و شرکت ایرباس تاکنون ۱۵۹ فروند سفارش برای آن دریافت کرده است.

سی‌ان‌ان گفت: نشستن این هواپیمای پهن‌پیکر اما لوکس نیاز به باندهای مخصوص دارد و در حال حاضر تنها چند فروگاه جهان مانند دبی، پاریس، سنگاپور و سیدنی آمادگی سرویس‌دهی به آن را دارند.

کد خبر 5363

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز