سرعت کم شهرسازی در تهران و افزایش سرسام آور قیمت مسکن با توجه به جمعیت بالای ۱۰ میلیون شهر تهران یکی از موضوعات مهمی بود که اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز به آن پرداختند.

شوراي شهر

به گزارش همشهری آنلاین، در یکصد و هفتادمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اعضای شورای شهر درباره طرح تفصیلی تهران، شکل ساخت و ساز در شهر به خصوص در مناطق جنوبی، گرانی مسکن و.... صحبت کردند که نطق ۵ عضو شورای شهر را به ترتیب می‌خوانید: 

میثم مظفر، عضو شورای شهر: 

*نه تنها هیچ عارضه‌ای برای شورا نیست بلکه سوال ما این است که چنین تضارب آرائی در خصوص دیگر مسائل در شورا انجام نمی شود، گفت: دغدغه ما عدالت است اما اگر زمین‌هایی را در چند دهه در منطقه ۱۸ و ۱۹ فریز کنیم ضد عدالت است. اگر املاک به درستی بارگذاری شود و مطلوبیت اقتصادی شکل گیرد نسخه رهایی بخش برای منطقه ۱۸ و ۱۹ خواهد بود و هم می‌توان سرانه در این مناطق تعریف کرد و هم بارگذاری را دنبال کرد.

*جمعیت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برای جمعیت پذیری ناشی از طرح تفصیلی تهران پیش بینی شده است، امروز جمعیت ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است؛ برای مناطق جنوبی بازنگری در افق جمعیتی طرح تفصیلی و جامع و احیای این مناطق از مباحثی است که باید مورد توجه باشد.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا: 

*اگر شهرسازی سرعت کمی داشته باشد به شهر آسیب خواهد زد، این روند در دوره قبلی باعث شد تولید مسکن صورت نگیرد و قیمت مسکن افزایش چشمگیری داشته باشد.

* نوسازی در شهر تهران باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد؛ کمیسیون ماده پنج، هفت عضو دارد که یکی از اعضای آن شهردار تهران است و حتی رئیس شورای اسلامی شهر تهران به عنوان ناظر در کمیسیون حضور دارد و جزء هفت نفر نیستند بنابراین تصمیمات این کمیسیون در سطح کلان کشور است و وزرا در آن تصمیمات نقش دارند. بررسی این موضوع بسیار مورد اهمیت است اما باید تمام ابعاد بررسی شود چون در غیر این صورت ذهنیت‌هایی را در جامعه ایجاد خواهد کرد که نیاز به توضیح خواهد داشت.

*دوشان تپه بن بستی را در منطقه ایجاد کرده بود، بازگشایی این محدوده یکی از مطالبات شهروندان منطقه بود و تعیین تکلیف آن قطعا بر رضایت مردم مؤثر خواهد بود چراکه مشکلات ترافیک وجود دارد و حتی تردد خودروهای امدادی نیز در معابر اطراف به دلیل ترافیک موجود بسیار سخت است.

* وقتی قانونی تصویب می‌شود هر کسی بخواهد ساخت و ساز انجام دهد اگر سه تا پنج برابر تجمیع کند می‌تواند از قانون استفاده کند،این تصمیم می تواند جلوی رانت و فساد را بگیرد.

احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا:

* بنده نقدی به طرح اینگونه سوالات دارم،  این مسائل باید در کمیسیون‌های مختلف مورد تبادل نظر قرار بگیرد و مجریان دفاعیات خود را داشته باشند و پس از بحث به راه حل برسند و راهکارها در دستور کار هیئت رئیسه قرار بگیرد. امروز باید در شورا مشکلات را حل کنیم. اگر قرار است مشکلی را حل کنیم روال رفع آن این نیست.

* کسانی که این موارد را مطرح می کنند رئیس کمیسیون هستند، کمیسیون ماده پنج یک نهاد قانونی است و وقتی به مقایسه اختیارات کمیسیون به شورا می پردازیم که البته مورد نقد ما نیز هست، باید در کمیسیون ها مورد بررسی قرار بگیرد و در مجلس شورای اسلامی رفع شود. حضور اعضای شورا در کمیسیون ماده پنج در مجلس شورای اسلامی رد شده بود و امروز دست ما در مجلس باز است و می توانیم گره گشایی کنیم.

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورا:

* منطقه ۱۳ در محدوده شهری ایستگاه آتش نشانی ندارد چراکه زمین نداشته است، بن بست بودن محدوده پیروزی برای همه مشهود است؛ شهرداران تعیین تکلیف پادگان دوشان تپه را غیر قابل تصور می دیدند اما خوشبختانه بخش اعظم مشکل این پادگان رفع شده و ۶۵ درصد به سرانه فضای سبز و ایمنی منطقه اضافه می شود و ۳۵ درصد در اختیار ارتش است.

* قرار شده برای باند پادگان اتفاقی نیفتد و حفظ شود و این نشان دهنده اهمیت به موضوع ایمنی است و دغدغه وجود باند از بین می رود.

* میزان حق السهم شهرداری و ارتش مطرح شد که قابل قبول ما نیست، برآورد شده بود که آپارتمان هر متر ۱۲۰ میلیون تومان است؛ بنده در سایت دیوار جستجو کردم و در زاهد گیلانی متری ۵۸ میلیون تومان و در قاسم آباد هر متر ۹۰ میلیون تومان است و اینکه میانگین آن چگونه ۱۲۰ میلیون تومان عنوان شد، جای سوال دارد.  خواهش من این است که به موضوعات عادلانه نگاه شود.

جعفر شربیانی عضو هیئت رئیسه شورا:

* نباید حساس شویم که طرح موضوعات با هدف تضعیف جریانات است و باید از آن استقبال کرد؛ مردم باید بدانند که تهران به چه شکل اداره می شود و مسئولان اداره شهر با چه مصائبی رو به رو هستند. یکی از موضوعات مهم رعایت خط قرمزها در طرح جامع و طرح تفصیلی است و یکی از آنها جمعیت پذیری و ظرفیت واگذاری جمیعتی است که بارها مورد تذکر بوده و در کمیسیون ماده پنج باید رعایت شود.

* انتظار ما از کمیسیون ماده پنج و شهردار تهران به عنوان رئیس، رعایت قانون است، در طرح های کلان باید موارد در شورا مطرح و چکش کاری شود؛ کمیسیون ماده پنج یک فرصت است و از برخی از مصوبات این کمیسیون همچون مصوبه کن و نفرآباد در شهرری می توان استفاده کرد و نباید آن را به تهدید تبدیل کرد و باید چکش کاری بهتری نسبت به این موضوع انجام شود.

*پنج بار طرحی در خصوص کمیسیون ماده پنج به هیئت رئیسه آورده شد و بحث های مفصلی در کمیسیون شهرسازی صورت گرفت اما بنابر مصلحت در صحن شورا مطرح نشد و درست نیست اینگونه مطرح شود که کمیسیون شهرسازی موضوع را موردتوجه قرار نداده و فی البداهه آن را مطرح کرده است.

کد خبر 780595

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha