معاون وزیر راه‌وشهرسازی از برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت تاکسی‌های اینترنتی برای سفرهای اربعین ۱۴۰۲ خبر داد و گفت:در صورت توافق در این زمینه اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.

تاکسی اینترنتی

به گزارش همشهری آنلاین، شهریار افندی‌زاده اظهار کرد: با توجه به مصوبه ستاد مرکزی اربعین مبنی بر برگزاری مراسم باشکوه اربعین ۱۴۰۲ از اول صفر تا ۲۵ صفر (۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور) اهمیت مقوله حمل ونقل و سوخت و خدماتی که طبق هماهنگی­‌ها و برنامه‌­ریزی­‌ها در این ایّام به زوار اربعین حسینی(ع) ارائه خواهد شد، چهارمین نشست این کمیته به هماهنگی­‌های نهایی و تعیین تکلیف پاره ای اقدامات باقی مانده تا موعد شروع مرحله عملیاتی مراسم اختصاص یافت.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌­ها، هماهنگی­‌ها و اقدامات مؤثر به ­عمل آمده از سوی این کمیته و در چارچوب تصمیمات ستاد مرکزی طی ماه‌های اخیر، از حیث فراهم سازی زیرساخت­‌های لازم و آماده سازی ناوگان مورد نیاز، در سطح مطلوبی ارزیابی می­‌شود که در این خصوص، همکاری و هماهنگی مؤثری بین بخش‌­ها و دستگاه­‌های عضو کمیته شکل گرفته است. در این راستا، با تلاش‌ها و پیگیری­‌های شبانه­‌روزی و جهادگونه، عملیات توسعه، ایمن سازی، بهسازی مسیرهای مواصلاتی و تجهیز راه­‌ها و پایانه‌­های مرزی در راستای روان­سازی ترددها، ساماندهی توقف­‌ها در محوطه‌­های پارکینگ در مرزها و توسعه پارکینگ­‌ها و امکاناتی نظیر سرویس‌­های بهداشتی، سایه­‌بان، تأمین آب شرب و تعمیرات اساسی سیستم­‌های سرمایشی سالن­‌های مسافری پایانه‌­ها با هزینه کرد بیش از ۳ هزار میلیارد تومان توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وزارت راه و شهرسازی به انجام رسیده است.

وی افزود: بر اساس آمار مراسم اربعین سال گذشته، حدود ۳.۵ میلیون نفر زائر به کشور عراق وارد شده اند که به احتساب رفت و برگشت، حدود ۷ میلیون تردد از پایانه‌­های مرزی داشته ایم که سهم پایانه­‌های مرزی مهران، شلمچه و چزابه، از این ترددها، به ترتیب ۵۰ درصد، ۴۰ درصد و سایر پایانه‌ها نظیر باشماق، تمرچین و خسروی ۱۰ درصد بوده است.

این مسئول ادامه داد: در سال­ جاری پیش‌بینی می­‌شود تعداد زوار اعم از داخلی و کشورهای همسایه عبوری از ایران، حدود ۴ میلیون نفر باشد که بر این اساس، دو اولویت مهم با رویکرد پاسخگویی ظرفیت سازی فراهم شده توسط زیرساخت­‌ها و ناوگان به بیش از ۸ میلیون سفر مد نظر است. نخست توزیع مناسب زمانی سفرها از ۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور سال جاری برای اجتناب از روزها و ساعات با ترافیک سنگین و اوج و دوم، توزیع مکانی سفرها و افزایش ترددها از پایانه‌­های مرزی استان­‌های کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه با توجه به آب و هوای نسبتاً خنک‌تر و مطلوبیت بیشتری نسبت به استان‌های خوزستان و یلام که می­‌توانند برای زوار  به ­همراه داشته باشند.

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی درخصوص تمهیدات مرتبط با ناوگان گفت: براساس اطلاعات احصا شده، در مراسم اربعین سال­ گذشته ۹۱ درصد سفرها از طریق حمل­‌ونقل جاده‌­ای بوده که ۲۲ درصد از این مقدار، به ناوگان حمل­‌ونقل عمومی، به عبارتی اتوبوس‌­ها اختصاص داشته است. این آمار نشان می‌­دهد که خودروهای شخصی نقش عمده و اصلی را در سفرهای زائرین دارند. در این راستا، ضمن اینکه در سال­ جاری پارکینگ‌­ها در تمامی پایانه­‌های مرزی توسعه پیدا کرده‌­اند و انتظار می‌­رود نظارت و کنترل­‌ها نیز توسط پلیس راه به نحو مناسبی در این محوطه­‌ها و مسیرهای دسترسی آن­‌ها اعمال شود، ضرورت دارد تا پویشی فرهنگی جهت افزایش ضریب سرنشین خودروهای سواری نسبت به سال گذشته، توسط نهادهای ذیربط راه اندازی شود و در این خصوص، سامانه­‌ها و پلتفورم‌­های مربوطه توسعه یابند.

به گفته افندی‌زاده همچنین، تلاش می­‌شود از ظرفیت تاکسی‌­های اینترنتی فعال در کشور در چارچوب مسافران اشتراکی و هم پیما برای افزایش ضریب سرنشین خودروهای سواری بهره­‌گیری شود که در صورت حصول هرگونه توافق، مراتب به عموم مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی ساماندهی پروازها و توزیع متناسب آن‌­ها را در فرودگاه‌­های نجف و بغداد و استفاده بیشتر از فرودگاه بغداد را از دیگر اولویت‌ها دانست و در خصوص سفرهای ریلی، افزایش سهم این سفرها را موضوع مهمی برشمرد و افزود: سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در این خصوص تمهیدات لازم را فراهم ساخته­‌اند و وزارت راه و شهرسازی، اقدامات مربوطه را به صورت مستمر رصد می‌کند.

رئیس کمیته حمل‌­ونقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین گفت: در این نشست، مباحث تکمیلی و نهایی درباره تأمین و تخصیص سوخت به ناوگان عمومی و امداد و نجات، امور انتظامی و مدیریت ترافیک سفرها، آخرین وضعیت ثبت نام سامانه سماح، افزایش ظرفیت ناوگان اتوبوس بین شهری از طریق جذب مشارکت سایر نهادها و سازمان های ملّی و محلی، سازماندهی تردد زوار خارجی به ویژه زوار پاکستانی و افغانستانی از قلمرو کشور و ارائه خدمات مناسب به این دسته از زوار حسینی(ع) مطرح و تأکید شد، ضمن الزام کمیته به اجرای صحیح و به موقع و پایش مستمر مصوبات ستاد مرکزی اربعین، هرگونه پیشنهاد تکمیلی از سوی اعضا، در هر مقطعی تا پایان مرحله عملیاتی مراسم، در اسرع وقت در این کمیته بررسی، تصمیم­‌گیری  و به سرعت ابلاغ خواهد شد.

کد خبر 780308

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha