جمعه ۱۴ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کره شمالی بنا به گفته محافل آمریکایی، قصد دارد ماهواره‌بر خود را که یک موشک دوربرد است، شنبه 4 آوریل(15 فروردین) آزمایش کند

شبکه خبری او ار اف گزارش داد، یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا که نامی از وی برده نشد، گفت: «آنها همه اقدامات را که برای پرتاب موشک در تاریخ چهارم آوریل نیاز است، انجام داده‌اند.»

پیش از این محافل نظامی آمریکایی گفته بودند ماهواره‌بر کره شمالی که از نوع موشک تائه‌پودونگ 2 است، به محل منتقل شده است. از نظر آنها امکان پرتاب این راکت چند مرحله ظرف سه یا چهار روز از تاریخ استقرار وجود دارد.

تلاش‌های دیپلماتیک در لندن
در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در لندن اعلام شد کره جنوبی و آمریکا همچنان تلاش می‌کنند دولت پیونگ‌یانگ را از این آزمایش موشکی بازدارند.

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در گفت‌وگو با لی میونگ باک، همتای کره جنوبی خود به بررسی این مساله پرداخت و از "پاسخ قاطع و مشترک جامعه بین‌المللی" به "آزمایش احتمالی موشک دوربرد کره شمالی" سخن گفت.

روسیه هم ظاهرا در حال نزدیک شدن به موضع آمریکا، کره جنوبی و ژاپن است. این در حالی است که چین خواستار خویشتن‌داری شده تا از تشدید اوضاع اجتناب شود.

تهدید علیه ژاپن
کره شمالی اعلام کرده قصد دارد ماهواره به فضا بفرستد. کره جنوبی، ژاپن و آمریکا گمان می‌کنند این ماجرا پوششی برای آزمایش تائه‌پودونگ، دوربردترین موشک زرداخانه کره شمالی باشد. ژاپن ناوهای جنگی خود را به حال آماده‌باش در آورده تا بخشی از این راکت و نه خود آن را در صورتی که تهدیدی برای سرزمین این کشور باشد، هدف قرار دهند.

رسانه‌های دولتی کره شمالی با لحنی تند درباره اقدام ژاپن برای رهگیری این موشک هشدار داده‌اند. در این رسانه‌ها اعلام شده ارتش کره شمالی نه تنها حملات مرگباری را به واحدهایی که در این عملیات شرکت کنند، خواهد داشت، بلکه "اهدافی بزرگ‌تر" را نیز هدف خواهد گرفت.

خطر برای کره شمالی
این آزمایش برای کره شمالی که کشوری فقیر اما تا دندان مسلح است، خطری بزرگ محسوب می‌شود. در نخستین آزمایش پرتاب تائه‌پودونگ 2 این موشک در هوا منفجر شد. شورای امنیت سازمان ملل در پی این آزمایش قطعنامه‌ای را در این خصوص صادر کرد که کره شمالی آن را نادیده می‌گیرد.

کد خبر 77996

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز