همشهری آنلاین: روسای جمهور ایران و ونزوئلا با تأکید بر ضرورت مقابله با بحران جهانی از تدوین برنامه مقابله با این بحران و طراحی نظامات جدید خبر دادند

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمود احمدی‌نژاد و هوگو چاوز در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و ونزوئلا برگسترش و تعمیق هر چه بیشتر همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی تأکید کردند و فعال کردن همه ظرفیت‌های دو کشور در این زمینه را خواستار شدند.

احمدی ‌نژاد با بیان اینکه روابط ایران و ونزوئلا در همه زمینه‌ها با سرعت در حال تغییر است، اظهار داشت: هیچ مانعی در مسیر توسعه روابط دو کشور وجود ندارد و در مسائل بین‌المللی نیز از دیدگاه‌های کاملاً مشترک و همسویی برخوردار هستیم.

رئیس ‌جمهور با اشاره به اینکه روابط تهران - کاراکاس بخصوص در شرایط کنونی جهان معنا و مفهوم ویژه‌ای دارد افزود: روابط ایران و ونزوئلا جبهه متحد انقلابی را در جهت منافع دو ملت و صلح و برادری در جهان گشوده است.

آقای احمدی ‌نژاد تصریح کرد: روابط ایران و ونزوئلا می‌تواند الگوی روابط برادرانه، سازنده و انقلابی را در برابر سایر ملت‌های جهان قرار دهد.

رئیس‌ جمهور، سفر هوگو چاوز به تهران را دارای مفهوم بسیار ارزشمندی دانست و خاطر نشان کرد: گفتگوها و تفاهمات مهمی با یکدیگر داشتیم که می‌تواند در آینده روابط دو کشور و مسائل منطقه‌ای و بین‌الملی موثر باشد.

وی با بیان اینکه روابط دو کشور در همه زمینه‌ها با تفاهم کامل در حال پیشرفت است، گفت: با ابتکار عمل رئیس‌جمهور ونزوئلا نقشه ده سالة دو کشور در جریان این سفر تنظیم و همچنین برنامه مقابله با بحران جهانی و طراحی نظامات جدید تدوین خواهد شد.

آقای احمدی‌ نژاد گفت: این سفر گام بلندی در همکاری‌ها و روابط تهران – کاراکاس خواهد بود و دو ملت همواره در کنار هم خواهند ماند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران پیشرفت و اقتدار ونزوئلا را پیشرفت و اقتدار خود می‌داند خاطر نشان کرد: با همت بلند و روابط برادرانه‌ای که میان دو کشور وجود دارد، آینده از آن ماست و پیروزی‌های بزرگی را پیش‌رو داریم.

وی تأکید کرد: ایران و ونزوئلا تا قله نهایی پیروزی در کنار هم خواهند ماند.

هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا نیز در این نشست با تأکید بر اینکه دو کشور باید به مرحله و سطح جدید در روابط دست پیدا کنند، جهش بیشتر روابط و همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی را خواستار شد.

رئیس‌جمهور ونزوئلا بحران کنونی جهان را بسیار عمیق و ریشه‌دار دانست و اظهار داشت: معتقدم بحران کنونی فراتر از بحران اقتصادی، بحران معنویت است که مانند سرطانی در کل دنیا پخش شده و روابط اجتماعی ملت‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده است.

وی در ادامه اتخاذ اقدامات ضدبحرانی برای مهار کردن بحران کنونی جهان را خواستار شد و گفت: باید همه طرح‌ها و برنامه‌های خود را برای مهار کردن و خارج شدن از دایره این بحران منسجم کنیم.

هوگو چاوز افزود: ایران و ونزوئلا باید همبستگی تجاری خود را هر چه بیشتر تقویت کنند تا از تجارت آزاد جهانی رها شوند و تجارتی عادلانه و مکمل یکدیگر ایجاد کنند.

وی افزود: شرایط کنونی بهترین فرصت برای شکوفایی و سازندگی است.

رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین با تبریک روز جمهوری اسلامی ایران و ایام نوروز گفت: امیدوارم خداوند شکوفایی و موفقیت را بیش از پیش نصیب ملت بزرگ ایران بکند.

کد خبر 77979

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز