حادثه پله برقی علی‌آباد و قطع انگشتان دست یک دختر ۹ ساله آنقدر تلخ و سهمگین بود که به محور اصلی تذکرها و اظهارنظرهای اعضای شورای شهر در جلسه امروز شورا تبدیل شد؛ موضوعی که به گفته سخنگوی شهرداری تهران برای واکاوی آن کارگروه ویژه ایجاد شده است.

شورای شهر

به گزارش همشهری آنلاین، روز جمعه یک دختر ۹ ساله حین حضور روی پله برقی محله تختی در منطقه ۱۶ دچار آسیب جدی از ناحیه دست شد، این واقعه تلخ بار دیگر موضوع پله برقی‌های معابر را در صدر اخبار شهری قرار داد. مسئله‌ای حاشیه‌ساز که از اعضای شورای شهر تا مدیران شهری بارها درباره آن صحبت کرده و تصمیماتی گرفته‌اند. پله‌هایی که عصای دست شهروندان به خصوص عابران پیاده تهرانی است.

زیباسازی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «در پی حادثه مورخ جمعه شب مورخ ۱۳ مرداد ماه در پل عابر پیاده مکانیزه محله تختی در منطقه ۱۶ که طی آن یک کودک اتباع ۹ ساله دچار حادثه از ناحیه دست گردید، به اطلاع می رساند کودک در پله برقی که در مسیر پایین رو به صورت نشسته در حال حرکت بوده و دست خود را روی سطح پله قرار داده بود.»

اهمیت حادثه موجب شد تا سازمان آتش نشانی، شهرداری و شورای شهر نیز پیگیری موضوع را در دستور کار قرار دهند تا جایی که بخش اعظمی از جلسه رسمی امروز شورای شهر- یک روز پس از وقوع حادثه- به این موضوع اختصاص یافت.

در جدول زیر می‌توانید مهم‌ترین توضیحات و اظهار نظرها در رابطه با حادثه پله برقی علی‌آباد را بخوانید:

نام اظهار نظر
  جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران  *ساعت ۱۹:۵۳ دقیقه شب گذشته در خیابان تختی، خیابان بیست و دوم حادثه تلخی در پله برقی اتفاق می‌افتد؛ زمانی که همکاران ما از ایستگاه ۸۳ به محل می‌رسند، با ازدحام جمعیت روی پله برقی که از بالا به پایین حرکت می‌کرده مواجه می‌شوند و یک کودک حدوداً ۹، ۱۰ ساله در آغوش مادرش بود.                       
آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران

 *نصب پله برقی در معابر توجیه فنی ندارد. عمده پله‌ها مستهلک شده‌اند و این حادثه زنگ خطری برای حوادث بعدی است که می‌تواند اتفاق بدتری رخ دهد چرا که اگر افراد روی آن بروند و چرخ دنده‌ها در برود ممکن است آدم را داخل بکشد و چرخ دنده‌ها بلای جان مردم شود.

*از ابتدای شورای شهر پیشنهاد کردم که به جای پله برقی مکانیزه رمپ‌های هشت درصد ایجاد کنیم و مدیرعامل سازمان زیباسازی هم تاکید کرده که بیش از ۵۰ پل مکانیزه در سطح شهر تهران جمع‌آوری خواهد شد.

قدرت‌اله محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران

*وقتی جسم خارجی وارد پله برقی می شود برق به صورت هوشمند قطع می‌شود و سه کف پله به صورت استاندارد حرکت می کند تا عابران پیاده دچار حادثه نشوند؛ این کودک روی آخرین پله ها بوده که عضوی از دست او قطع شده بود و تعدادی از پله‌ها را باز کردند تا عضو قطع شده پیدا شود و ۲۰ دقیقه زمان برد. کلانتری و اورژانس در محل حضور داشتند و عضو قطع شده را تحویل خانواده مصدوم دادند.

* برای تشخیص این حادثه سامانه ۱۳۷ را رصد کردیم که هفت تماس مبنی بر خاموشی دستگاه های پله برقی بوده و اصلا نقص فنی اعلام نشده بود.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر *سازمان زیباسازی تمام تلاش خود را برای سالم ماندن پله‌های برقی به کار بگیرد. HSE برنامه ای است که قاعدتا اجرا می‌شود و بازدیدهای هفتگی صورت می‌گیرد. فعال نبودن بهتر از این است که چنین حادثه ای ایجاد شود.
عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران

*بر اساس بررسی اولیه سازمان زیباسازی اطلاعیه خود را بر اساس مشاهدات اولیه همکارانش در مجموعه در خصوص حادثه رخ داده مطرح کرده و قطعا بررسی‌های بعدی، ابعاد مختلف حادثه و جزئیات را مشخص خواهد کرد. در شهرداری تهران کمیته HSE نهاد مشخصی است و یک کارگروه نیز برای بررسی این حادثه تشکیل شد و این موضوع پیگیری می‌شود.

* پزشکان باید در خصوص موضوعات پزشکی این کودک اظهار نظر کنند.معاون خدمات شهری و ریاست زیباسازی روز گذشته در بیمارستان از این کودک عیادت کردند و با خانواده او صحبت کردند.
سوده نجفی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران *اتباع میهمانان ما هستند و بنده حتما به نمایندگی کمیسیون خدمات شهری با خانواده این نوجوان آسیب دیده دیدار و موارد درمانی را دنبال خواهم کرد.
ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران

آتش نشانی که نمی‌تواند مانع از بروز چنین حوادثی شود بلکه بعد از وقوع حادثه نسبت به امدادرسانی اقدام کرده است و وقتی حادثه رخ می‌دهد مردم به آتش نشانی زنگ می‌زنند و آتش نشانی نمی‌تواند مانع قطع دست کودک شود.شهروندان در این مدت هفت بار با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته و نسبت به خاموش بودن پله انتقاد کردند. شهرداری که تعمدا پله برقی را خاموش نمی‌کند، حتما نقص فنی داشته، این نشان می‌دهد که پله ناایمن بوده است.

تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران

*سازمان زیباسازی در مورد پله برقی‌ها نه تخصص دارد و نه با توجه به گستردگی کارش امکان رسیدگی دارد و شما اگر از مدیرعامل زیباسازی بپرسید که چند پله را دیدید با توجه به حجم کارش و اینکه ۵۰۰ پله برقی در تهران فعال است پاسخ مثبتی به ما نمی‌دهد و این در حالیست که پله برقی‌ها باید به شهرداران نواحی سپرده شود تا به هر شهردار ناحیه نهایتا چهار تا پنج پله برقی برای نظارت بیفتد و آنها بتوانند هر روز از این پله برقی‌ها بازدید کنند.

*مشخصا تقاضا دارم که شهرداری توضیح دهد که چرا با وجود نقایص مشهود به گونه‌ای که دست یک بچه تا آرنج وارد پله شده مماشات کرده و در ایمنی دقت نکردند. لازم است که شورای شهر با فوریت تصمیم بگیرد که نظارت به پله برقی‌ها در سطح مناطق و شهردار ناحیه سپرده شود.

کد خبر 778309
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha