پژوهشگران می‌گویند در طول پاندمی کووید-۱۹ بلوغ زودرس یا شروع بلوغ پیش از ۸ سالگی در شمار بیشتری از دختران رخ داده است.

child

به گزارش همشهری آنلاین بر اساس یافته‌های این بررسی که نتایج آن در «ژورنال انجمن اندوکریوینولوژی (غدد درون‌ریز)ّ» منتشر شده است، از جمله عوامل خطرساز بالقوه‌ برای این   افزایش موارد بلوغ زودرس افزایش زمان استفاده از صفحه‌های نمایش الکترونیکی و فعالیت جسمی کمتر است.

بدن‌ کودکان در بلوغ زودرس زودتر از زمان معمول ۸ تا ۱۴ سال شروع به تغییر می‌کند.

این پژوهشگران دریافتند که شمار دخترانی که در دو سال گذشته به علت بلوغ زودرس به متخصصان غدد کودکان ارجاع شده‌اند، به طور قابل‌توجهی افزایش است. بیماری کووید-۱۹ با بیماری‌های آندوکرین یا غدد درون‌ریز از جمله چاقی مرتبط شده است که به نوبه خود ممکن است در ایجاد بلوغ زودرس در دختران نقش داشته باشند.

دکتر محمد مغنیه از دانشگاه جنوآ و انستیتوی جیانینا گاسلینی در ایتالیا و سرپرست این تحقیق گفت:‌«بررسی ما افزایش موارد بلوغ زودرس را در طول پاندمی کووید-۱۹ ثابت می‌کند. بررسی ما عوامل دخیل در این افزایش مانند تغذیه بد و عادات نادرست فعالیت جسمی، استفاده بیش از حد از صفحه‌های نمایش الکترونیکی و اختلال خواب را شناسایی کرده است.»

«ما افزایش در اضافه وزن در دختران با تشخیص بلوغ زودرس را در حین پاندمی و افزایش سریع وزن بدن مربوط رشد و نمو پیشرفته بلوغی را شناسایی کردیم.»

این پژوهشگران در این تحقیق بروز بلوغ زودرس را در ۱۳۳ دختر از ایتالیا پیش و پس از پاندمی کووید- ۱۹ تجزیه و تحلیل کردند. آنها همچنین رابطه میان پاندمی و تغییرات مربوط سبک زندگی را بررسی کردند.

البته به گفته دکتر مغنیه، فرضیه‌های بالقوه جالب دیگر درباره علت این افزایش بلوغ زودرس در دختران  نقش استرس، انزوای اجتماعی، افزایش تعارض میان والدین، وضعیت اقتصادی و افزایش استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های دست و سطوح هستند.

کد خبر 777805

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha