تغییرات پوستی در دوران بارداری مانند وریدهای واریسی و افزایش رشد پوست ممکن است نگرانی‌هایی را برای مادران ایجاد کند یا در حین بارداری نیاز به انجام کارهایی دراین خصوص داشته باشند. اما بهتر است توجه داشته باشند همه این مراحل باید توسط پزشک و به صلاح دید او انجام شود.

دکتر آرام طبائی، متخصص بیماری‌های کودکان از دانشگاه علوم پزشکی ایران

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: سؤال بسیار رایج بسیاری از مادران این است که آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری یا شیر دهی مجاز هست یا خیر. البته تاکنون هیچ مطالعه علمی رسمی مبنی بر مضر بودن این روش‌ها برای مادر و نوزاد وجود ندارد. به همین دلیل هم بهتر است از انجام آنها خودداری شود.

اصل اساسی بارداری و شیردهی

دکتر آرام طبائی،  متخصص بیماری‌های کودکان از دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد آسیب‌های شابع بر اثر اقدامات زیبایی می‌گوید: «کلیه اقدامات زیبایی از جمله لیزر موهای زائد، تزریق فیلر و بوتاکس و کربوکسی تراپی، پلاسما تراپی و هایفو تراپی به دلیل تغییرات هورمونی و اثرات احتمالی آن بر جنین باید به بعد از دوران بارداری موکول شود.

بعضی اقدامات زیبایی در دوران بارداری و شیردهی غیرمجاز است چون مواد شیمیایی و داروهایی که هنگام انجام این گونه کارها استفاده می‌شود ممکن است برای کودک و مادر خطر ساز باشد.»

بوتاکس

به گفته دکتر طبائی، طبق مطالعاتی که تا به حال انجام گرفته تاکنون ثابت نشده است که تزریق توکسین بوتاکس با ورود به جریان خون می‌تواند بر شیر مادر تأثیر بگذارد و آیا این تأثیر بر شیرخوار ایجاد عارضه می‌کندیا خیر. به همین علت بهتر است تا ثابت شدن تحقیقات و مطالعات لازم، انجام بوتاکس در دوران شیردهی را به تعویق بیندازیم یا حداقل پس از شش ماهگی و کم شدن شیردهی و شروع غذا خوردن کودک باشد.

آسیب‌هایی که مادران را هنگام بارداری تهدید می‌کند | کلیه اقدامات زیبایی باید به بعد از دوران بارداری موکول شود

تزریق فیلر و ژل

این متخصص می‌گوید بهتر است تزریق فیلر و ژل به بعد از دوران شیردهی موکول شود زیرا ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش یا کاهش وزن و آب میان بافتی که در بدن وجود دارد، تأثیر ماندگاری و ایجاد فرم پذیری ژل‌ها و فیلرها آن گونه که معمولاً انتظار می‌رود نباشد و نتوانیم در زمان بارداری یا شیردهی همان تاثیرات معمول قبل این دوران را مشاهده کنیم. هر چند انجام این کارها خطری را متوجه شیرخوار نخواهد کرد.

تزریق چربی

به گفته این متخصص کودکان، با توجه به اینکه در عمل‌های تزریق چربی، چربی از بدن خود فرد دریافت و تزریق می‌شود بهتر است این کار هم بعد از دوران شیردهی انجام شود؛ نه فقط به خاطر کودک (چون انجام آن عوارضی را برای کودک به دنبال نخواهد داشت) بلکه به خاطر مادر که به علت تغییرات آب میان بافتی و میزان و کیفیت چربی در دوران شیردهی؛ تحت تاثیرهورمون‌ها قرار دارد و عملکرد جذب چربی او در این دوران با مواقع غیر شیردهی تفاوت دارد.

پلاسما تراپی

ممکن است روندترمیم بافت در پلاسما تراپی در دوران شیردهی تحت تأثیر هورمون‌هایی که برای شیر ترشح می‌شوند به کندی صورت گیرد و باعث ایجاد کبودی و لک شود که نمای نامناسبی را بعد از انجام پلاسما ایجاد کند. به همین خاطر بهتر است انجام آن به بعد از شیردهی موکول‌شود.

کربو کسی تراپی

دکتر طبایی می‌گوید در سال‌های اخیر برای جوان سازی و رفع تیرگی و چین و چروک و کاهش چربی‌های موضعی، کربو کسی تراپی

انجام می‌شود. اما به مادرانی که در دوران شیردهی برای رفع تیرگی‌های ناحیه دستگاه تناسلی و دور گردن اقدام می‌کنند توصیه می‌شود تا پایان شیردهی صبر کنند واگر این تیرگی‌ها برطرف نشد برای رفع آن اقدام کنند. چون ممکن است به دلیل هورمون‌های شیردهی باشد.

هایفوتراپی

به گفته این متخصص بیماری‌های کودکان، هایفوتراپی بهترین و کم خطرترین درمان برای تغییر وزن و همچنین افتادگی پوست مادران در دوران شیردهی است. در این روش امواجی مشابه سونوگرافی به ماهیچه‌های صورت تابیده می‌شود که باعث لیفت و بالا کشیدن ماهیچه صورت خواهد شد. به همین علت جایگزین مناسبی برای فیلر و تزریق چربی و بوتاکس است و روشی امن، مطمئن و بدون عارضه برای دوران شیردهی مادران است.

لیزر موهای زائد

به دلیل نوسانات هورمونی که در دوران شیردهی رخ می‌دهد، خطر تیرگی و لک‌های تیره در پوست با لیزر درمانی وجود دارد و امکان بهبود آن تا تثبیت وضعیت هورمونی بدن وجود دارد.

برگشت بدن به حالت قبل از بارداری مدتی طول می‌کشد که حدود ۶ ماه پس از زایمان تخمین زده شده است. بنابراین بهتر است پس از ۶ ماهگی فرزند از لیزر تراپی استفاده شود.

کد خبر 776879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha