جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
۰ نفر

نخل‌گردانی، سینه‌زنی، زنجیرزنی و... نمادهای آیینی عزاداری برای امام سوم شیعیان هستند.

کشتی نجات

همشهری آنلاین-نصیبه سجادی:کشتی نجات یکی دیگر از نمادهای آیینی است که چند سالی است در یکی از حسینیه‌های تهران، حسینیه کربلایی‌های مقیم مرکز، خودنمایی می‌کند. سفینه نجاتی عظیم با چراغ‌های روشن و پرتلالو که در بدو ورود به این حسینیه در چهارراه گلوبندک چشم‌ها را خیره و این‌روایت معتبر را به یاد دوستداران حسین می‌آورد که " بر سمت راست عرش نوشته شده"همانا حسین چراغ هدایت و کشتی نجات"است. »

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

کشتی نجات هزار کیلویی در قلب تهران//

قدمت این کشتی به بیش از ۵٠ سال می‌رسد و وزن آن هم هزار کیلوگرم است . به گفته قدیمی‌های این حسینیه، کسی تاکنون نتوانسته است آن را بلند کند و با کمک چرخ در شب‌های عزاداری به بیرون حسینیه هدایت می‌شود.

حسینیه کربلایی‌های مقیم تهران را سال‌ها پیش، عده‌ای از معاودان(رانده‌شدگان) از عراق راه‌اندازی می‌کنند. پنجاه و چند سال پیش که دولت صدام عده‌ای از عراقی‌ها را به جرم شیعه بودن به ایران تبعید می‌کند، جمعی از این افراد ابتدا در مسجد  «آقامحمود» خیابان پانزده خرداد شرقی هیئتی را تاسیس و بعدها مکانی را در چهارراه گلوبندک می‌خرند و بیش از ۵ دهه است که از همین جا آماده می‌شوند برای برگزاری عزاداری‌های پرشور محرم و صفرو ... 

کد خبر 776583

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha