بازرس هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی در مورد کیفیت گوشتی که برای تولید سوسیس و کالباس استفاده می‌شود، گفت: همه گوشت‌هایی که برای تولید فراورده‌های گوشتی استفاده می‌شود تحت نظر مستقیم سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد و سازمان دامپزشکی است و از نظر سلامت، کیفیت درجه یک را دارند.

سوسیس و کالباس

همشهری آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: در هفته‌ای که گذشت، ترخیص محموله ۲۰۰ تنی گوشت‌های منجمد برزیلی از گمرک شهید رجایی پس از یک سال، نگرانی‌هایی به دنبال داشت و برخی ابهامات در مورد سلامت این گوشت‌ها مطرح شد.

در واکنش این نگرانی‌ها و ابهامات، سخنگوی سازمان دامپزشکی در مورد دلایل تاخیر در ترخیص محموله گوشت‌های منجمد وارداتی از گمرک به ایسنا گفت: این محموله در اسفندماه ۱۴۰۰ وارد کشور شد و آزمایش‌های لازم توسط سازمان دامپزشکی برای ارزیابی سلامت محموله انجام شد که موید انطباق بهداشتی آن با الزامات بهداشتی واردات بود اما به دلیل عدم تکمیل اسناد لازم این محموله، امکان ترخیص آن وجود نداشت. پس از پیگیری‌ها و تلاش‌های مستمر در نهایت اواخر اسفند ۱۴۰۱ شرکت واردکننده توانست اسناد را تکمیل و به گمرک اظهار کند.

وحید صالحی در ادامه عنوان کرد: با مراجعه شرکت واردکننده به دستگاه قضایی و پس از اخذ دستور مقام قضایی در استان هرمزگان، مقرر شد در صورت انجام آزمایش‌های جدید و تایید سلامت محموله، بنا به درخواست شرکت وارد کننده در فراورده‌های گوشتی حرارت‌دیده مصرف شود.

سرپرست سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه این سازمان نیز پس از اخذ این دستور و پس از نمونه‌برداری و آزمایش‌های کامل سلامتی محموله را احراز کرد، گفت: البته استعلام و اخذ تاییدیه از سازمان غذا و دارو نیز صورت گرفته است.

این در حالی است که چند روز پیش نیز اسدی، سخنگوی سازمان دامپزشکی با بیان اینکه گوشت‌های منجمد برزیلی وارداتی سالم و قابل مصرف هستند و طی مدت یکسال که در گمرک بوده‌اند هم بر اساس استانداردهای لازم نگهداری شده و هیچ نوع افت کیفیت و سلامت ندارند، در پاسخ به اینکه آیا قرار است این گوشت‌ها وارد بازار شوند یا خیر؟ گفت: بیشتر این گوشت‌ها در کارخانه‌های فراورده‌های گوشتی (سوسیس و کالباس) استفاده می‌شوند.

حال این سوال مطرح است که استفاده از این گوشت‌های وارداتی در کارخانه‌های فراورده‌های گوشتی چقدر روی کیفیت محصولاتی مانند سوسیس و کالباس تاثیرگذار است؟

گوشت مصرفی در سوسیس و کالباس کاملا سالم است

بازرس هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی در پاسخ به این سوال به همشهری‌آنلاین گفت: من هنوز اطلاعی درباره خبر استفاده از گوشت‌های وارداتی در صنعت تولید سوسیس و کالباس ندارم اما به قطعیت می‌گویم که همه گوشت‌هایی که برای تولید فراورده‌های گوشتی استفاده می‌شود تحت نظر مستقیم سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد و سازمان دامپزشکی است و این نهادها بر تمام مراحل تولید در تمام کارخانجات تولیدی ما نظارت دارند و گوشت‌هایی برای تولید فراورده‌های گوشتی استفاده می‌شود که از نظر سلامت، کیفیت درجه یک را داشته باشند.

مصطفی معروف‌خانی در ادامه در مورد علت تفاوت قیمت فراورده‌های گوشتی با برندهای مختلف گفت: کارخانه‌های ما هر کدام با برندها و انواع مختلف فراورده‌های گوشتی تولید می‌کنند که قیمت محصولات تولیدی‌شان هم متفاوت است برای مثال یک محصولی ۴۵۰ هزار تومان است و محصول دیگر ۲۵۰ هزار تومان اما دلیل تفاوت این نیست که محصولی که ارزان‌تر است به فرض مثال در تولید آن گوشت وارداتی استفاده شده و محصولی که گران‌تر است گوشت تازه‌تری در تولید آن به کار رفته؛ چنین چیزی درست نیست.

معروف‌خانی افزود: تمام کارخانه‌های تولیدی، گوشت‌هایی را تهیه می‌کنند که مستقیما زیر نظر سازمان غذا و دارو، استاندارد و دامپزشکی است و محصولی که قیمتش بالاست به خاطر این است که درصد گوشت آن بالاست یعنی ژامبونی که روی آن نوشته است ۹۰ درصد گوشت، درواقع ۹۰ درصد از ترکیبات اصلی آن مغز ران گوساله به اضافه ادویه‌جات و مواد دیگری است که در تهیه سوسیس و کالباس استفاده می‌شود.

تاثیر گرانی گوشت بر قیمت سوسیس و کالباس

بازرس هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی در ادامه در مورد تاثیر گرانی گوشت بر تولید فراورده‌های گوشتی و قیمت این محصولات گفت: اجزای تشکیل‌دهنده فراورده‌های گوشتی یا گوشت سفید است یا گوشت قرمز، بنابراین هرچقدر این اقلام گران شوند به تبع آن سوسیس و کالباس هم گران‌تر خواهد شد چون ترکیبات اصلی آنها این است ضمن اینکه ادویه‌جاتی که در تولید فراورده‌های گوشتی استفاده می‌شود بیش از ۲۵۰ درصد گران شده است برای همین این عوامل قطعا روی گران‌تر شدن محصول تمام‌شده تاثیر خواهد گذاشت.

معروف‌خانی در مورد وضعیت تقاضای مردم برای خرید فراورده‌های گوشتی هم گفت: گوشتی که کیلویی ۲۵۰ هزار تومان بود الان بالای ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است و این موضوع روی میزان فروش تاثیر داشته است.

بازرس هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی ادامه داد: در این میان، عدم حمایت دولت علی‌الخصوص در حوزه مالیات و حامل‌های انرژی تاثیر بدی در صنف ما داشته است چرا که مالیات ما نسبت به سال قبل بیش از ۸ برابر شده است. همچنین، هزینه حامل‌های انرژی به خصوص برق در واحدهای صنفی ما بیش از ۲.۵ برابر شده این در حالی است که در کار ما به ویژه سیستم برودت و سرما نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت محصولات دارد.

معروف‌خانی با بیان اینکه تقاضا برای خرید و مصرف سوسیس و کالباس کاهش یافته است، ادامه داد: خیلی از همکاران ما دچار افت فروش شده‌اند به طوری که بخشی از واحدهای صنفی ما در حال جمع‌آوری هستند چون درآمد آنها کفاف اجاره‌ مغازه و هزینه‌هایی مانند مالیات و پول آب و برق را نمی‌دهد.

کد خبر 776194
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha